Zakonzervované stavby: lesní koupaliště, autobusák a heliport

Projekty, o kterých se v Liberci léta mluví, čekají srolované v kancelářích do chvíle, než na ně budou peníze.

Nakreslené na papíře už několik let zůstávají tři důležité stavby v Liberci. Objekty, po jejichž vybudování lidé už léta volají, však uvízly zakonzervované v čase. Heliport v areálu liberecké nemocnice, nové Lesní koupaliště v Lidových sadech a důstojná budova autobusového nádraží. Všechny spojuje jediná věc. Na jejich vznik městu chybí peníze a je otázkou, jestli je někdy stavitelé vůbec přenesou z papíru do reality.

Koupaliště chátrá Aktuálně nejmenší šanci na vznik má projekt z roku 2004 na velkolepou rekonstrukci dříve oblíbeného Lesního koupaliště v Lidových sadech. Plán vypracovaný firmou Storing, za pětaosmdesát milionů korun, by z městské pokladny vysál moc peněz. Pokud by tam ovšem vůbec byly. Peníze v kase nejsou, a proto se lidé s vidinou nového místa ke koupání můžou téměř rozloučit. „Dostali jsme náměty na využití koupaliště a zabýváme se jimi. Prověřujeme možnosti jeho využití pro veřejnost i možnosti dotačních titulů,“ uvedl Jiří Rutkovský, náměstek liberecké primátorky pro územní plánování.
„Lesák“, jak koupališti Liberečané přezdívají, má dokonce své příznivce na Facebooku. Sledují dění okolo jeho života už několik let a přidávají své vlastní zážitky. Dokonce přichází i s nápady na sepsání petice pro znovuobnovení provozu koupaliště. Ale ani to by zřejmě příliš nepomohlo.
Jako reálnou ale vidí obnovu Lesního koupaliště bývalá náměstkyně pro sport a zdraví Zuzana Kocumová. Sama je překvapená, že oprava místa, které je lidmi tolik žádané, neustále vypadává z projektu IPRM, kde by se na jeho znovuoživení peníze mohly najít. Navíc by nemusela renovace stát tolik peněz a koupaliště by bez potíží fungovalo jako přírodní, tudíž s koupáním na vlastní nebezpečí. To by znamenalo vyhnout se přísným hygienickým normám.
„Projekt, který by zahrnoval rekonstrukci přírodního koupaliště, úpravu okolí, sportoviště a osazení lavičkami a odpočívadly, by stál podle odhadů přibližně patnáct milionů korun, včetně opravení vany koupaliště. Samotná rekonstrukce bazénu speciálním betonem, a to včetně stěn, vychází podle propočtu odborné firmy na 2,7 milionu korun. Ceny uváděné v předchozích projektech jsou naprosto přemrštěné,“ popisuje Kocumová.

Zakletý autobusák Velmi nejistou budoucnost má i nová výpravní budova autobusového nádraží, která podle projektu architekta Ivana Lejčara připomíná kosmickou loď. Elegancí, funkčností i velikostí by současnou krabičku z unimobuněk strčila do kapsy. Zatím ale v pomyslném souboji vítězí nedůstojné stavení, které funguje jako odbavovací centrum autobusáku nyní.
Vloni stavebníci žádali o peníze na novou výpravní budovu z evropských fondů. Neuspěli. A tak je osud stavby, která by vyšla asi na pětaosmdesát milionů korun, nejistý. Nejsou totiž momentálně jiné cesty, odkud by mohly peníze z Evropské unie na budovu připlout.
„Podle původního plánu rozhodně nemáme peníze, pomoci nám může jedině nějaký sponzor. A proto hledáme velmi úsporné řešení, tedy postavení budovy, kterou bychom zvládli zaplatit sami,“ říká ředitel Autobusového nádraží Liberec Jan Konopásek.
Stavbu nakreslenou v projektech tak zřejmě nahradí mnohem menší. „Termín, kdy by se cestující mohli nové budovy dočkat, si ale netroufám ani trochu odhadnout,“ doplnil Konopásek.
Nové odbavovací centrum na libereckém autobusovém nádraží přitom lidé chtějí už léta. „Domeček, který tam stojí, je všechno ostatní jen ne důstojným místem pro zaměstnance a cestující. Myslím, že každý turista, který přijede do Liberce autobusem, nestačí koukat, cože to u nás máme jako hlavní budovu autobusového nádraží. Je potřeba s tím už konečně něco provést,“ říká Růžena Konečná z Liberce.
Reprezentativní projekt architekta Lejčara, který počítá s působivým vestibulem pro cestující, ve kterém si můžou zpříjemňovat čekání na autobus popíjením kávy nebo čtením novin koupených v trafice, by přání Liberečanů zřejmě splnil. Zatím se ale lidé můžou jeho podobou kochat jen na webových stránkách Autobusového nádraží Liberec.

Heliport O penězích je i další z projektů, který leží u ledu už několik roků. Heliport v areálu nemocnice. Ten má největší šanci na vznik, protože je k chodu nemocnice životně důležitý.
Megaprojekt na postavení přistávací plochy pro vrtulníky na střeše interny, který by přišel nejméně na šedesát až sedmdesát milionů korun, ale reálný nejspíš nebude. Peníze na něj nemá nemocnice s Libereckým krajem jako zřizovatel, ani město Liberec coby akcionář.
„Musíme ale najít správnou variantu, což nebude kvůli nevýhodné poloze a stísněnosti areálu nemocnice vůbec jednoduché,“ vysvětluje ředitel nemocnice Zdeněk Konrád. O tom, kam heliport umístit, nyní začnou vyjednávat zástupci nemocnice s krajem i se záchrannou službou.
Zářící písmeno H na střeše nejvyšší budovy nemocnice ale piloti vrtulníků nejspíš nikdy neuvidí. Ve hře je levnější varianta, plocha pro přistávání vrtulníků mezi pavilony. Její stavba by přišla asi na milion.