Zaplať přesně, nebo vystup

Olomoucký dopravní podnik zavádí od 1. července novinku. Vyžaduje platbu u řidiče mincemi.

Kdo ode dneška bude chtít koupit jízdenku u řidiče v tramvaji či autobusu, musí mít v dlani připravené drobné. Olomoucký dopravní podnik to obhajuje úpravou svých přepravních podmínek. „Cestující je povinen přispět k urychlenému prodeji jízdenky přípravou částky odpovídající ceně jízdenky,“ stojí nově v podmínkách.

Každý, kdo si chce koupit lístek u řidiče, musí mít v ruce přesně šestnáct korun, což je o čtyři koruny více, než když si kupuje jízdenku v automatu. Podle advokáta Petra Konečného ale dopravní podnik něco takového podle zákona požadovat nemůže. „Musí přijmout jakoukoli částku, žádné přepravní podmínky nemohou být víc než zákon,“ uvedl Konečný a své argumenty podepírá vyhláškou České národní banky.

Nedobrovolně načerno

Zlobí se i cestující. „Několikrát se mi už stalo, že řidič nadával i při padesátikoruně, ale nakonec mi vždycky mohl drobné vrátit. Nedávno jsem ale dobíhal na jednu z posledních tramvají a měl u sebe jen dvoustovku. A byl problém,“ uvedl Olomoučan Jiří Musil. Nakonec jel načerno. „Řidič tvrdil, že mi nemá jak vrátit. Odmítl jsem vystoupit, protože jsem mu chtěl zaplatit. Přestal se bavit, zavřel dveře a jel,“ popsal spornou situaci Musil.

Za poslední roky se počet cestujících, kteří si kupují jízdenku u řidiče, zvýšil o více než pětinu. „Nejspíš za to může pohodlnost cestujících,“ uvedl ředitel dopravního podniku Vladimír Menšík. Opatření má podle něj zamezit tomu, aby se řidič zdržoval.

Pryč jsou časy, kdy se do kasičky u řidiče vhazovala za jízdu městem jedna koruna. Třeba i v desetnících. Pak člověk zatáhl za páku a utrhnul si jízdenku. Řidič přes sklo „automatu“ sledoval, jestli každý nasype správnou sumu. „Ta doba skončila po roce 1989. Přesnou částku nemuseli mít lidé u sebe jen v době, kdy ještě existovali průvodčí. Ti postupně končili na počátku sedmdesátých let,“ uvedl Tomáš Potěšil, který se zabývá historií hromadné dopravy.

Dnes řidiči nemají na konečné zastávce dost času, aby si někde peníze rozměnili. „Přesto mají všichni pokyn, aby cestujícím vyšli vstříc a drobné jim vraceli. Pokud je mají,“ zdůraznil ředitel Menšík. Nová situace má podle něj cestující také tak trochu vychovávat. „Existuje dokonce spousta automatů, které drobné nevracejí, toto je podobná situace,“ řekl Menšík.