Závory nahoře, vlak projíždí

Pokud řidič věří světelné signalizaci a vjede na koleje, riskuje život. Vlak může projet, i když nejsou závory dole.

Šok z vlaku projíždějícího přes železniční přejezd s vytaženými závorami zažili řidiči minulý týden v Králově Dvoře.
„Nevěřil jsem vlastním očím. Ve středu odpoledne jsem se blížil k přejezdu v Karlově Huti. Chystal jsem se vjet na koleje, a když jsem se jako vždycky rozhlédl nejdřív doleva, z druhé strany zahoukala lokomotiva. Byla jen pár desítek metrů od přejezdu. Musel jsem rychle couvnout,“ řekl o nebezpečné situaci soukromý autodopravce s dodávkou Volkswagen LT Jiří Lhota z Chebska.

Vlak má vždy přednost

Správci železnice připouštějí, že podobné případy nejsou výjimkou. Podle nich ale řidičům nehrozí žádné nebezpečí. Pokud respektují přednost vlaku.
Když byla ještě mechanika závor ovládaná klikou, vybíhala hradlářka při poruše na silnici se stopkou. Dnes řídí všechno technika. „Pokud je přejezd porouchaný, musí se řidič dobře rozhlédnout. Ze zákona má totiž drážní doprava vždy přednost před silničním provozem,“ podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
Závory byly údajně v Karlově Huti mimo provoz kvůli úpravám na trati mezi Berounem a Zbirohem. „Pokládali jsme v tomto úseku kabely. V těchto mimořádných případech projíždějí vlaky podle přesných pokynů. Tedy rychlostí do deseti kilometrů za hodinu a se zvukovým znamením,“ řekl Halla.
K poruchám světelné signalizace nebo závor nedochází výjimečně. „Jde samozřejmě jen o techniku, která nemůže být bezchybná. Nejčastěji k poruše dochází po zásahu blesku do zařízení. Strojvedoucí jsou vždy o poruše informováni dříve, než k porouchanému přejezdu dojedou,“ tvrdil Halla.

Je správné, že mají vlaky absolutní přednost před silniční dopravou?