Zimní radovánky pod alpským zvonem

Zimní radovánky pod alpským zvonem

Zimní radovánky pod alpským zvonem Zdroj: Petr Tuma

Kronplatz. Velká olysalá hora, z jejíž špice se na všechny strany paprskovitě rozbíhají sjezdovky různých obtížností a proplétají se jako prameny vánočky. Pro mnoho Čechů je právě toto místo mekou italského Jižního Tyrolska.

Žádný div. Kdyby měli arabští šejkové dostatek stavebního materiálu, postavili by si podobných „kopců“ v Perském zálivu hned několik. Zatímco jinde se lyžuje pouze na severu či jihu, na Kronplatzu se využívá ve 360 stupních celá hora – a že je jí pořádný kousek, zvedá se do výše 2275 metrů.

Kudy a jak do Anterselvy? Vše o dějišti biatlonového mistrovství světa >>>

Z plochého vršku, kde se tyčí plastika obřího zvonu Concordia 2000 – symbol „alpské harmonie a jednoty“ – se rozbíhají sjezdovky i dráhy lanovek a vleků hned do pěti směrů. Mají různý sklon, převýšení a celkovou délku 116 kilometrů. Navíc slunce všech padesát devět sjezdovek postupně obchází. Můžete si tak vybrat, zda mu nastavíte tvář, nebo budete závodit na přimrzlých tratích víc ve stínu.

Po kolejích zdarma. Jízda vlakem mezi středisky je pro oblast okolo Kronplatzu typická – navíc je bezplatnáPo kolejích zdarma. Jízda vlakem mezi středisky je pro oblast okolo Kronplatzu typická – navíc je bezplatná | Petr Tuma

Děti na lyžích a snowboardisté začátečníci ocení široké červené, ti zdatnější míří na „black five“ pětici černých, mezi nimiž vede v oblíbenosti pětikilometrový Sylvester a jeho prudší soused Herrnegg. Na 70 tisíc vyznavačů zimních sportů, které přepraví místní vleky za hodinu, se na hoře rozptýlí natolik, že nebudete o ty pomalejší nikde „zakopávat.“

Měřený čas cestou k vlaku

Ale i na sjezdovky se v posledních letech přidávají další zajímavosti a „nakažlivé“ atrakce. Na Kronplatzu tak například přibyla slalomová trať pod záštitou automobilky BMW, kde člověku změří čas jako opravdovému závodníkovi. Na nejrychlejšího čeká na konci sezony místo medaile terénní model X5, což je dostatečná pobídka vlítnout pořádně mezi tyče. Jenže zatímco při světovém obřáku na Hahnenkammu v Kitzbühelu se závodníci liší o setiny vteřiny, tady bude váš čas tak o čtyři pět vteřin pomalejší než lyžaře v čele. „Musí to být někdo z místních, kdo sem chodí závodit den co den,“ přiznává lyžařský instruktor Artur Costabiei. A hned dodává. „Alespoň to člověka vybičuje k tomu pořádně to ,pustit‘ na další pro změnu sjezdové trati, kde měří lyžařovu rychlost.“

Zimní radovánky pod alpským zvonemZimní radovánky pod alpským zvonem | Petr Tuma

Plným šusem to valíte po sjezdovce rychlostí asi 85 kilometrů v hodině, a pokud byste včas nepřibrzdili, skončili byste až u nové kabinky Alpen Connection, kde si lze díky Wi-Fi zdarma zkontrolovat elektronickou poštu. Případně vlakový jízdní řád. Na Kronplatz totiž vede i železnice. Sedm kilometrů dlouhá červená sjezdovka končí u zastávky v Percha, odkud jede zpět na vrchol vyhřívaná lanovka Ried. A kde staví na nástupišti pravidelné vlakové spoje směřující do sousední lyžařské oblasti Hochpustertal/Alta Pusteria. Objevit dopodrobna několik našincům neznámých rezortů pod vedením lyžařského instruktora Pauliho je překvapivý žážitek, který nabízí spolu s levnějším ubytováním organizace SKIDO – Ski Dolomity.

Když zrovna nesvítí

Také při cestě do dalších údolí můžete nechat auto zaparkované na parkovišti a vydat se pro změnu autobusem. Třetí, takzvaný kritický, den lze vyměnit lyžování a snowboardování třeba za pochod na sněžnicích nebo vyzkoušení si biatlonu v obci Antholz, italsky Anterselva. Vždyť lyžařský maraton Pustertaler Skimarathon i běh zvaný Gsieser Tal Lauf jsou mezi vyznavači zimních sportů opravdovými pojmy. Jenže zatímco běžkování neholduje každý a hodinová sazba na osobu v ceně 38 eur může odradit, túra na sněžnicích nikomu neuškodí. Maximálně tak vašemu sebevědomí.

Paul Sapelza. Na túru se sněžnicemi se můžete vydat se skialpinistou a horolezcem, jenž je podobný Jaromíru JágroviPaul Sapelza. Na túru se sněžnicemi se můžete vydat se skialpinistou a horolezcem, jenž je podobný Jaromíru Jágrovi | Petr Tuma

V hlubokém sněhu se člověk boří i s širokými „bobřími tlapami“ a cesta k šedivému nebi, které se mračí, není žádnou odpočinkovou procházkou. „Netrénovaný sportovec toho bude mít po hodině tak akorát,“ řekl nám ráno skialpinista a horolezec Paul Sapelza, který připomíná Jaromíra Jágra, hned když si sundá čepici. Teď ji má ale naraženou hluboko do čela, také jemu už namrzlo obočí. Právě ho významně nadzdvihl a kývl někam – jak jinak – opět vzhůru. Kdyby nebyla mlha, viděli bychom prý už chatu Uwald Alm, kam směřujeme. Jdeme dvě hodiny, je nejvyšší čas. Mezitím nás předběhlo několik skialpinistů, ale i v jejich zarudlých tvářích je vidět spíš zarputilý výraz než radost a nadšení z pohybu na čerstvém vzduchu.

Pod vlivem böcklu

Skoro sáně. Z chalupy Uwald Alm, kde se podávají skvělé pokrmy, lze sjet do údolí Gsieser Tal na sedátku s jednou lyží, takzvaném böckluSkoro sáně. Z chalupy Uwald Alm, kde se podávají skvělé pokrmy, lze sjet do údolí Gsieser Tal na sedátku s jednou lyží, takzvaném böcklu | Petr Tuma

Od terasy se totiž táhne do údolí Gsieser Tal 5,5 kilometru dlouhá lesní cesta, která slouží i jako dokonalá přírodní sáňkařská dráha. Všichni ti, kdo až sem tak složitě vyšlapali, se nyní těší na pořádnou jízdu dolů. A ta se neodehrává na ničem jiném než na böcklu. Sedátka přibitého k jedné lyži. Dříve ho v zimě používali farmáři, aby se dostali rychleji domů do údolí, dnes si vyrábí vlastní böckl v každém stavení a majitelé se předhánějí v tom, čím je ten jejich lepší. Musí být dobře vyvážený, pevný, ale i lehký, aby se dal připevnit na batoh při výšlapu. Po dvou kvasnicových pivech „řízlých“ kolou (takzvaný Diesel) se jede dolů opravdu rychle, jen to chce držet tělo v záklonu a mít pevně zaťaté břišní svaly. Moderní karvingově tvarované lyže se postaraly o snazší zatáčení, brzda však zůstala tak jako před desetiletími – žádná není. Musíte prostě z böcklu včas seskočit a… samozřejmě udržet rovnováhu.

Užitečné informace:

» Denní skipas v hlavní sezoně stojí 40 eur, pro děti 28 eur, na šest dní pak 252/186 eur. Výhodné pobytové balíčky naleznete na suedtirol.info/balicky, www.skido.it a další informace na stránce: www.facebook.com/jiznityrolsko.

» SKIDO – Ski Dolomity nabízí nejčastěji týdenní balíček, který zahrnuje kromě levnějšího ubytování a skipasů v Kronplatzu také možnost za zvýhodněné ceny poznat okolní Dolomity – blízký, avšak málo známý Helm, den v pompézní Cortině d’Ampezzo a 40kilometrový zimní kolotoč na Sella Rondě.

» Kronplatz je z Prahy vzdálený zhruba 650 kilometrů, cesta trvá podle sněhových podmínek kolem 6,5 hodiny. Nejlépe se jede z Prahy přes Rozvadov nebo Dolní Dvořiště na Innsbruck (550 kilometrů) a průsmyk Brenner (580 kilometrů), po 40 kilometrech italské dálnice A22 je už před Brixenem odbočka na Bruneck.