Život s kamiony: hrůza

Když se Luděk Novák dívá z okna, stačí se natáhnout a sáhne si na projíždějící kamiony.

Lidi bydlící u silnic na okraji Ústí nebo v okolních vesnicích obtěžují kamiony a nákladní auta. Někde jde dokonce o zdraví.
„Žít u silnice je hrozné a u křižovatky ještě horší. Dýcháme smrady z výfuků, polykáme prach. Nejvíc mi ale vadí ten hluk,“ říká Václav Krahulík, který bydlí v ústecké čtvrti Důlce. Denně mu pod okny projedou kromě trolejbusů, autobusů a osobních aut také desítky kamionů a náklaďáků. „Jezdí městem, protože není hotová dálnice D8,“ tvrdí Ivana Solničková z ústeckého magistrátu. Kromě toho se v Ústí staví protipovodňová hráz, kvůli které se nákladní auta stahují do centra. „Bydlíme tady čtyři roky a na ten randál jsem si dlouho zvykal,“ říká Krahulík. Teď doufá, že nová okna hluk z rušné silnice utlumí. „Výměnu oken kvůli hluku řeší vlastník silnice, tedy stát, prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic,“ upřesnila Solničková.
Luděk Novák v Libouchci ale na okna čeká už několik let. Chomutovská správa Ředitelství silnic a dálnic mu v roce 2007 slíbila, že jej navštíví firma, která osadí nová okna. Novákovi ale ještě na konci roku 2009 okna vyměněná nemají. „Randál začne v neděli v deset večer, když vyjedou kamiony. Do dvou do rána to duní, jak projíždějí dírou na silnici. Skříně se klepou, neusnete,“ říká Novák. Jeho dům má zničenou omítku, sypou se základy a praskají zdi.
Majitel dalšího domu v Libouchci dokonce vyvěsil žlutou ceduli. „Tento dům ničí značný provoz tolerovaný státem,“ oznamuje v ní. Z náklaďáků mají strach i ženy, které po úzkém chodníku projíždějí s kočárkem. „Je to hrůza, s kamiony se míjíme v centimetrové vzdálenosti,“ stěžuje si mladá maminka Pavla Filipi.

Strategická silnice

Kamiony a další nákladní doprava ze silnic nezmizí, i kdyby se domy třásly až do základů a jejich obyvatelé ohluchli. „Silnice I. a II. třídy slouží k přepravě nákladů,“ vysvětluje Veronika Hyšplerová, mluvčí ústecké policie. Celníci a policisté na některých úsecích kamiony kontrolují nebo i převažují, ale cestu jim zakázat nemohou.
„Protihluková opatření jsou letos už ve čtvrté etapě, stálo nás to pětatřicet milionů korun. Stížnosti od lidí jsme prověřovali dalším měřením. Kde jsou limity hluku překročené, vyměníme okna. Jasně jsme řekli, kdo na to nárok má a kdy,“ říká tisková mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Kamiony a nákladní auta se vyhýbají přeplněným silnicím, za přetížení může nedostavěná dálnice D8. Z Teplic do Děčína nejezdí trasou podél Labe, ale právě přes Libouchec a Jílové. Lidem projíždějí doslova pod okny. Stejně tak při cestě do Litoměřic používají úzké silnice vedoucí obcemi Velké a Malé Březno, Zubrnice, Lovečkovice, Levín a Úštěk, namísto široké, ale přetížené silnice podél Labe. V Zubrnicích ale například projíždějí památkovým pásmem a ohrožují skanzen lidové architektury. Radu nabídla Magdalena Hanáčková z ústeckého krajského úřadu. „Dopravní značení je věcí silničních úřadů na radnicích. Požádat o jeho změnu může kdokoli, kdo přiloží vyjádření Dopravního inspektorátu Policie ČR,“ řekla Hanáčková.
Provoz na silnicích II. a III. třídy ale není možné omezovat bez pádného důvodu. „Tím může být pouze technický stav silnice,“ vysvětlila.