Život továrny Jäkl. Stovky zaměstnanců potících se v hale

Jäklem prošly od roku 1918, kdy vznikl, stovky zaměstnanců. Dodnes dřou v horku i v zimě, aby vyrobily kvalitní železné profily.

Vedro a dřina. Tak by se dala stručně popsat práce chlapů i žen v karvinské železárenské továrně Jäkl. Hala plná obrovských strojů se spoustou tlačítek a páček. Trubky nejrůznějších průměrů a délek. Jako by se člověk ocitl v jiném světě. Železném. S přilbou na hlavě se nestačí divit. „První, co v Jäklu vznikalo, byly podkovy pro koně. Kdo by to ale dnes při pohledu do továrny řekl. Ve výrobě už ve velkém lidskou sílu nahrazují stroje, které lidé ovládají,“ hodnotí pokrok techniky personální ředitel Rostislav Jevický. Místo podkov dnes železáři vyrábějí ocelové profily a trubky. Všechny tyto železné výrobky vznikají ve dvou halách. Když budovami plnými žhavých kusů železa člověk prochází, napadá ho, jestli tohle všechno neničí prostředí v okolí. Obzvlášť, když nedávno byl stav ovzduší na Karvinsku naprosto katastrofální.

Trubky do aut
i přehrad

„Je pravda, že musíme vynakládat stále více peněz na zlepšení výrobních zařízení právě kvůli ekologii. Snažíme se provoz odhlučnit nebo čistit odpadní vody. Bez toho se dnes těžký průmysl neobejde,“ říká ředitel podniku Stanislav Konkolski. Zvenčí opravdu není téměř poznat, jaká síla se skrývá uvnitř fabriky. Rourovna a profilovna jsou plné zařízení, které laik nedokáže rozeznat. Je tu například odvíjecí zařízení, podélná dělicí linka, ořezávač hran. „Tenkostěnné profily, které se tu vyrobí, se používají ve stavebnictví. Na výstavě EXPO 58 v Bruselu je použili na stavbu restaurace Praha. Drží pohromadě auta i přehrady. Vyrábí se z nich okna, výkladní skříně i zábradlí. Ocelový pás, rozválcovaný za studena nebo za tepla, prostupuje mezi dvojicemi válců na stojanech. Jejich počet se pak liší podle toho, jak je profil složitý a jaký má tvar,“ popisuje výrobu generální ředitel Konkolski. V Karviné se od roku 2006 rozjela výroba speciálních přesných trubek, které se používají při výrobě aut. Trubky z Karviné jsou například ve vozech Toyota, Škoda, Volvo, Kia, Citroën, Mercedes-Benz nebo Peugeot.
Jednou z linek, které v Jäklu jsou, je linka svařovací. Tam vznikají třeba trubky, ze kterých se vyrábí lešení. Linka svařuje neuvěřitelnou rychlostí šedesát metrů za minutu. „Čím větší rychlost, tím větší výroba,“ komentuje Konkolski. Za léta 2001 až 2006 vyrobil Jäkl 150 tisíc tun trubek a profilů. Za toto období tak utržil více než dvě a půl miliardy korun.

V Jäklu pracoval i primátor Hanzel

Málokdo už dnes ví, že v podniku, který ve městě existuje desítky let, pracoval kdysi i současný primátor Karviné Tomáš Hanzel. „Ano, i já nostalgicky vzpomínám na svou první práci, kde jinde než v Jäklu. Jsem totiž původní profesí elektrikář a tato továrna byla v devadesátých letech minulého století mé první zaměstnání po střední škole,“ svěřuje se primátor Hanzel.