„Zlatý kříž“ – nejdražší nákupní lokalita v regionu

Václavské náměstí a zejména ulice Na Příkopě jsou nejdražší nákupní lokalitou v zemích visegrádské čtyřky. Nájemné o ploše 100 m2 zde činí přibližně 180 eur/m2/měsíc (až třikrát více než v nejlepších pražských nákupních centrech).

Nové prostory nabídnou projekty ve výstavbě (Diamant nebo Na Příkopě 14) a v přípravě (Václavské nám. 47, budova Živnobanky Na Příkopě 20 či Palác Rapid – 28. října 13). V nejbližší době otevřou své prodejny firmy Carpisa, Pandora a Reserved,“ říká vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí Jones Lang LaSalle (JLL) pro střední a východní Evropu Beatrice Moutonová.

Vysoká návštěvnost této lokality ovlivňuje také rozvoj maloobchodu v sousedních ulicích, jako například v ulici 28. října, na Jungmannově náměstí, v Havířské ulici či na náměstí Republiky. Z kupujících těží také nákupní pasáže Galerie Myslbek, Pánská pasáž a Slovanský dům, které se zaměřují na značky vyšší střední úrovně a rozšiřují tak nabídku. Další „mikrolokalitou“, kde se koncentrují značky vyšší úrovně hraničící s luxusem, je Havířská ulice s obchody Max Mara, Cerruti, Baldinini, Frey Wille a brzy také Burberry. Pařížská ulice je zase nejdražším místem pro obchody luxusních značek.

„Praha je se svými ulicemi Na Příkopě (high street) a Pařížská (luxury street) v postkomunistických zemích středoevropského regionu zcela ojedinělá. Ve všech ostatních hlavních městech dominují maloobchodu nákupní centra, která se nacházejí v samém středu těchto měst. Praze se blíží jen Budapešť, kde na Váci utca sídlí prodejny zboží střední cenové úrovně, a v ulici Andrássy obchody luxusních značek,“ poznamenává Moutonová.

V Česku je podle ní trh nákupních center rozvinutý a výstavba nových center se ve srovnání s předchozími lety významně zpomalila. Nákupní třída (high street) v hledáčku vhodných míst pro své reprezentativní obchody stále zůstává. „Mezinárodní maloobchodní řetězce, které zvažují vstup na český trh, vždy požadují prostory na hlavní nákupní třídě a/nebo v renomovaných nákupních centrech. I když je to pro majitele těchto nemovitost příležitost obměnit skladbu nájemců, ne vždy ji využívají,“ doplňuje. Do budoucna lze očekávat silnou poptávku po prodejních prostorech na předních nákupních třídách (tzv. Zlatý kříž či Pařížská/Široká), jak to naznačují nově otvírané značkové obchody firem Tiffany, Bulgari či Pandora.

Tzv. high street ulice nejsou jen záležitostí Prahy, ale vznikají i v krajských městech. Nicméně v některých městech, jako například v Ústí nad Labem, Liberci či Pardubicích, obchodníci přemístili své prodejny do nového a jediného nákupního centra ve středu města. Tamější nákupní ulice pak oslabují a jejich význam se snižuje. „Nicméně ve středně- až dlouhodobém horizontu očekáváme jejich opětovné posílení a vytvoření nákupní zóny ve středu města s nákupním centrem jako hlavním magnetem,“ dodává JLL.