Zlatý trojúhelník na západě Čech

V Karlovarském kraji se nachází „zlatý trojúhelník“ slavných lázeňských měst. Na rozdíl od jeho nechvalně známého asijského jmenovce zde však prosperuje stavební činnost i další hospodářské aktivity.

Kraj se přitom nesnaží prvotně lákat developery, ale spíše investory. „Výhodou je vhodná geografická poloha blízko hranic s Německem a dobrá dopravní dostupnost do této země a vyšší nezaměstnanost,“ říká Andrea Bocková z krajského úřadu. V současné době se například připravuje druhá etapa Průmyslového parku v Chebu a Průmyslové zóny v Ostrově. Na bázi inovačních technologií jde zase o projekt Vědeckotechnického parku, který se má začít stavět v Karlových Varech v příštím roce. Již letos proběhnou výběrová řízení na zpracování projektové dokumentace a zhotovitele stavby. Půjde o tři propojené budovy se vstupní halou s konferenční místností a podlahovou plochou přibližně 6500 čtverečních metrů. „Tato nově vybudovaná infrastruktura bude sloužit zejména jako podpora podnikání v oblasti výzkumu a vývoje a pro zakládání a rozvoj inovačních firem,“ popisuje Karlovarská agentura rozvoje podnikání.

Předpokládaná výše investice přesahuje 250 milionů korun, z toho poskytnutá dotace z operačního programu bude činit bezmála 200 milionů korun. Kolaudace objektů se očekává na jaře 2014 a zahájení provozu v létě toho roku. „V rámci parku bude rozšířena spolupráce firem a subjektů z Karlovarského kraje s Českou zemědělskou univerzitou v Praze, případně i s dalšími vysokými školami a vědecko-výzkumnými organizacemi, a budou vytvořeny podmínky pro vznik usídlení nových inovačních firem z kraje i z jiných oblastí ČR a Evropy,“ přibližuje agentura.

#####Nová sportovní hala

Nová hala bude mít jedno základní hlediště a další variabilní s rozličnou kapacitou. Celkem se do haly vejde kolem 1200 lidí. Palubovku půjde díky speciálnímu systému rozdělit tak, aby na ní například mohlo současně trénovat několik družstev. Počítá se s osmi šatnami pro kolektivní sporty, čtyři budou pro individuální použití. Součástí areálu bude i zázemí pro jeho provoz a administrativní prostory.

V komplexu vznikne ještě Centrum zdraví a bezpečí, takže město získalo od Unie na projekty zařazené v Integrovaném plánu rozvoje města celkem asi 420 milionů korun. Mezi dokončené projekty patří za zhruba 116 milionů korun modernizace a výstavba areálů Rolava a Meandr Ohře, určených jako takzvané zelené zóny pro rekreaci a odpočinek. Nyní již začala stavba krytého plaveckého areálu za KV Arenou. Náklady na něj se pohybují kolem 270 milionů korun.

#####Otazník nad projektem za miliardy korun

Svízelnější je situace v případě návrhu na revitalizaci a přestavbu prostoru Dolního nádraží v centrální části města, který zpracovala mezinárodní developerská skupina Lordship. Ta plánuje v této lokalitě v příštích letech investiční akce za zhruba osm miliard korun. Náměstek primátora Jaroslav Růžička ale řekl, že návrh neodpovídá územnímu plánu a pro danou lokalitu je nevhodný především kvůli přílišné velikosti.

V projektu nazvaném Central park je navrženo například vybudování veřejných prostranství s náměstím, kolonádou a promenádou dlouhou kolem 2,5 kilometru či vytvoření veřejného parku podél řeky Ohře na ploše o rozloze zhruba šesti hektarů a rekreační oblasti s aquaparkem a zábavním centrem. Vzniknout má multifunkční kulturní centrum s obchody, službami a kancelářemi. Lordship získal přes svou účelovou společnost Gama Property většinu pozemků v lokalitě od Českých drah.

„Máme samozřejmě zájem o zhodnocení tohoto zdevastovaného nádražního území, ale v trochu jiných dimenzích. S investorem o tom budeme dále jednat,“ konstatuje Růžička. Lordship svůj záměr v Karlových Varech poprvé prezentoval už počátkem roku 2009 a bývalé vedení města jej považovalo za zdařilý. Odbor rozvoje a urbanistiky magistrátu ho uznal jako odpovídající územnímu plánu. Nové vedení města mělo ale jiný názor a požádalo o pozastavení akce do doby, než se s projektem seznámí. „Jsme opatrní i vzhledem k tomu, že usilujeme o zápis do seznamu UNESCO,“ vysvětluje primátor Petr Kulhánek.

#####Stoupá význam letecké dopravy

Region též posiluje leteckou dopravu, když na karlovarském letišti byla nedávno zkolaudována nová odbavovací plocha. Šlo o největší investiční akci loňského roku, která významně přispěje k rozšíření kapacit pro odbavování letadel. Celkové náklady stavby dosáhly 25,9 milionu korun a byly hrazeny z komerčního úvěru. Hlavní část stavebních prací spočívala ve vybudování 7000 metrů čtverečných nové plochy. „Letiště Karlovy Vary získalo čtyři nová moderní stání pro letadla kategorie B737/A320, což bude mít pozitivní vliv na zvýšení provozní kapacity letiště a přispěje k budoucímu rozvoji nových linek,“ míní náměstek hejtmana Petr Navrátil. Například v říjnu 2011 prošlo Letištěm Karlovy Vary celkem 10 659 cestujících.

Součástí výstavby nové odbavovací plochy byly i související aktivity, zejména vybudování nové podzemní nádrže pro zachycování chemických látek používaných při odmrazování letadel v zimních měsících provozu, což bude mít pozitivní vliv na zlepšení ekologie provozu letiště. „Výstavba odbavovací plochy probíhala za plného provozu letiště ve čtyřech fázích, čímž se podařilo prakticky zcela eliminovat dopad stavebních prací na provoz letiště,“ doplňuje ředitel letiště Václav Černý.

#####Moderní dopravní terminál

Atraktivní vstupní branou do Chebu by se zase měl stát nový dopravní terminál. Po terminálu v Sokolově a probíhající stavbě v Mariánských Lázních je to už třetí moderní dopravní uzel v regionu, kde budou cestující moci volit mezi všemi dostupnými druhy veřejné dopravy. Celkové předpokládané náklady projektu dosahují 117 milionů korun, z toho dotace z ROP Severozápad bude činit 92,5 procenta. „Karlovarský kraj se na předfinancování podílí částkou ve výši zhruba 108 milionů korun, stejně tak město Cheb přispěje necelými devíti miliony korun,“ vyčísluje hejtman Josef Novotný. Stavbu zrealizuje Sdružení firem Algon, Metrostav a Báňská stavební společnost. Projekt vychází z varianty řazení autobusových stání pomocí objezdového středového šestiúhelníku, kolem nějž se soustředně rozkládají příjezdová a odjezdová stáníměstské hromadné dopravy. Plocha před nádražím je propojena suchou cestou přístřeškem napojeným přímo na podloubí nádraží, kde se nachází hlavní proud lidí vystupujících z autobusů a vlaků. V centrální budově najdou lidé informační centrum, úschovnu kol, stánek s občerstvením, ale své místo zde bude mít i provozní zázemí pro řidiče a dispečery. „Vznikne architektonicky odvážné a velmi zajímavé řešení terminálu. Do Chebu tím přichází svěží závan mladé architektury,“ komentuje náměstek hejtmana Petr Navrátil.

Parková úprava stávající vzrostlé zeleně, doplněné novou výsadbou, bude tvořit hlukovou a prachovou clonu vůči okolní zástavbě. „Současně se stavbou terminálu se počítá také s rekonstrukcí Žižkovy ulice, včetně křižovatky s Dukelskou ulicí,“ dodává starosta Chebu Pavel Vanoušek. Dopravní terminál by měl být hotov do konce roku 2012. Po trojici terminálů v Sokolově, Mariánských Lázních a Chebu by měl přijít na řadu i podobný projekt v Karlových Varech.

Cheb se dočká též obchvatu v podobě dvouproudové komunikace od rychlostní silnice R6 na Podhrad. „Bezpečnostní audit zadáme některé z významných mezinárodních společností, abychom měli jistotu, že bude proveden kvalitně. Bude se jednat o podlimitní zakázku, na niž nebudeme muset vypisovat výběrové řízení,“ vysvětluje Navrátil.

„Stavba jihovýchodního obchvatu, plánovaná akce Karlovarského kraje, je pro Cheb velmi důležitá,“ chválí Vanoušek. Přibližně 3,4 kilometru dlouhý dvouproudový obchvat propojí stávající silnici na Podhrad se Svatým Křížem. Na trase budou dva mosty přes železniční trať a údolí s Hájenským potokem a dva kruhové objezdy. Na obou mostech se počítá také s instalací protihlukových stěn. Na stavbu již bylo vydáno územní rozhodnutí.