Zlín na Facebooku: pro zábavu i byznys

Zlíňanů na Facebooku přibývá. Sledují novinky ve městě, hledají zábavu i ztracené přátele.

Jak strávit volný čas ve Zlíně, kde se dá dobře pobavit? Stále více Zlíňanů odpovědi na tyto otátky hledá na inetrnetové sociální síti Facebook, kde si mohou vybrat, například kam zajít ve Zlíně do hospody nebo co hrají v kině. A rovnou se i domluvit, s kým tam půjdou.

Třeba studentský klub a galerie Dvanáctka oznamuje svůj program skoro výhradně jen na Facebooku a na akce sem chodí stovky lidí. Na síti má totiž bezmála šestnáct set příznivců. Iva Opatřilová, která galerii vede, přiznává, že jiné způsoby propagace už téměř nepoužívá. „V současnosti je Facebook fenomén, a proto se zaměřujeme hlavně na tuto síť. A přináší to ovoce,“ podotýká Opatřilová. Už žádné vylepování plakátů nebo roznášení letáků. Stačí pár kliknutí myší a o reklamu je postaráno.

Svůj profil na Facebooku mají kavárny, sportovní kluby, muzeum, filharmonie, divadla a hudební kapely. Na jedné ze stránek zase mohou lidé sledovat nejnovější výstřelky proslulé zlínské výtržnice. Profilovou stránku nebo skupinu na Facebooku si může zřídit kdokoliv, kdo chce vyjádřit svůj názor. Tak třeba stránka nazvaná „Zlín je krásné, ale strašně prodrbané město! O parku nemluvě!“ se líbí sedmnácti stům lidí. „Facebook je celosvětová internetová síť, která vznikla z amerického studentského webu. Dnes se k němu hlásí čtyři sta milionů lidí na světě, v Česku přes milion. Každým dnem jich u nás přibývá asi pět tisíc,“ upozorňuje marketingový odborník Robert Vlach.

Nejoblíbenější zlínskou stránku má multikino Golden Apple Cinema. Hlásí se k ní bezmála sedm tisíc fanoušků. „Je to logické. Skupina lidí, na které se zaměřujeme, je právě ta, která často využívá Facebook. Tedy hlavně mladí aktivní lidé. Je to rychlý a levný nástroj, jak je oslovit,“ říká ředitelka multikina Magdalena Sokolová. Přes pět tisíc příznivců má na Facebooku i nákupní centrum Zlaté jablko.

Zlínských stránek, které mají víc než čtyři tisíce fanoušků, je jen pár. Počty příznivců ale přibývají i po desítkách denně. K informační stránce „Jsme ze Zlína“ se v pátek 18. června hlásilo 4166 lidí, o týden dřív jich bylo o sto méně.
Raritou je skupina uživatelů nazvaná „Opilá Olina ze Zlína“, v níž se obyvatelé města svěřují se svými zážitky se známou zlínskou výtržnicí. Jsou tu fotky, videa, odkazy na články. Do skupiny se hlásí 4150 lidí a patří k nejoblíbenějším zlínským profilům.

Zlínská radnice přistupuje k Facebooku zdrženlivě. „Máme na své internetové stránce diskuzní fórum, kde lidé mohou psát a my rychle reagujeme. A zatím jsme ani nezaznamenali nějakou poptávku po Facebooku,“ vysvětluje mluvčí magistrátu Marie Masaříková. V blízkých Vizovicích mají jiný názor. „Osobně sice Facebook nepoužívám, ale naši stránku na něm považuji za určitý servis lidem. Ne každý má čas nebo chuť jít na úřad. Tato novinka je jednou z věcí, které pomáhají bourat bariéry mezi občany a radnicí. Navíc přispívá k propagaci Vizovic,“ myslí si vizovická starostka Alena Hanáková.

Facebook také někdy přináší dojemné příběhy, které by se neztratily ani v televizním pořadu Pošta pro tebe. Člověk může na síti najít blízké, se kterými se roky neviděl. „Svůj první kontakt na Facebooku jsem měla se spolužačkou, která v jedenácti emigrovala s rodinou do Kanady. Byly jsme nejlepší kamarádky a najednou se nevrátila z dovolené v Jugoslávii. Od té doby jsme se neviděly. Až před pár lety jsme se našly přes Facebook. Domluvily jsme se a příští rok se snad konečně setkáme v rodných Malenovicích,“ vypráví Kateřina Chitnis. Pochází ze Zlína, ale už léta žije v Británii. „Využívám Facebook často, protože mi pomáhá být v kontaktu s lidmi v Česku i s přáteli jinde ve světě. Člověk aspoň ví, jak se ostatním daří a co plánují,“ dodává Chitnis.