Zpomalte. Přejeďte si. Na Pražském okruhu poradí počítač

Je to jako hrát si s autodráhou v životní velikosti. Novou část Pražského okruhu ovládne moderní technika. Často bez lidské pomoci.

Pátek, pět hodin odpoledne. Aut na trase mezi dálnicemi D1 a D5 nebezpečně přibývá. Co nevidět začnou řidiči ztrácet nervy v kolonách. Může to být i jinak? Ano. Detektory zabudované v silnici a mýtných branách zaznamenají hrozící kolaps. Na informačních obrazovkách naskočí povel snížit povolenou rychlost.

„Mezi auty se díky tomu zmenší rozestupy. Provoz se nezastaví a lidé jedou dál. Tedy jen když poslechnou a zpomalí,“ říká dopravní expert Jaroslav Zvára.

Jako koordinátor elektronického značení v Česku poodhalil blízkou budoucnost Pražského okruhu. Na jeho novou část vyjedou řidiči 20. září.

„V Česku je tento systém řízení dopravy úplnou novinkou. Dosud jsme na digitálních tabulích řidiče spíše upozorňovali. Teď jim můžeme i dávat příkazy,“ vysvětluje šéf informatiky Ředitelství silnic a dálnic Jan Švec.

Co dokáže počítač

Jedné z hlavních rolí v chystané „digitální hře“ se ujme počítač. Některé situace totiž dokáže vyhodnotit sám a následně i vhodně zakročit.

„Kromě snížení rychlosti umí systém upozornit řidiče třeba na to, že si musí přejet do jiného pruhu. Nebo že kamiony nesmějí v daném úseku předjíždět,“ říká Švec s tím, že lidé vše uvidí na tabulích.
Na části okruhu spojující dálnice D1 a D5 bude řídit dopravu jeden z nejmodernějších systémů v Evropě. „Vzorem pro nás bylo například Německo nebo Nizozemsko, kde tímto způsobem získávají řidiči informace už řadu let,“ říká Zvára.

Že systém inteligentních tabulí dopravě prospěje, si myslí také Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu. I když mu zpočátku příliš nevěřili.

„Trochu nespravedlivě jsme o něm v automotoklubu pochybovali. Poté, co jsme porovnali značení s ostatními zeměmi, musíme uznat, že patří mezi evropskou špičku,“ říká Kuchálik.

Tabule na celém úseku

Tabule či obrazové panely budou řidiče provázet téměř po celém úseku okruhu mezi dálnicemi a také na prvních kilometrech brněnské D1.

Velkých tabulí s textem a doprovodným obrázkem (piktogramem) tam bude patnáct, bran s příkazovými obrazovkami pak celkem čtyřiatřicet.

Za jak dlouho v Brně?

Řidiči se na nich také dozví, jak dlouho jim ještě může trvat cesta k cíli. Počítač vybere místo a podle hustoty provozu dokáže odhadnout dojezdový čas.

„Na cestu do Brna běžně počítáme s hodinou a půl. Tabule ale řidiče upozorní na to, že mu to může trvat dvě hodiny nebo i mnohem déle,“ vysvětluje koordinátor elektronického značení Jaroslav Zvára.
Všechnu práci ale počítače nezastanou. Třeba hlášení o nehodách, které přichází většinou od řidičů.

Ti se nejprve dovolají na některou z tísňových linek. Odtud poputuje zpráva o havárii rovnou do nového dispečinku v Rudné u Prahy či do ostravské centrály informačního systému. A pak na tabuli, která varuje řidiče. Elektronická pouť zprávy potrvá zhruba sedm minut.

„Tato několik minut dlouhá prodleva je slabinou systému, s níž ale nedokážeme nic udělat,“ připouští Zvára.

Informaci o nehodě pak upřesňují policisté či záchranáři, kteří na místo přijedou.

Kamiony na váhu

Moderní technika na Pražském okruhu pomůže i dopravním policistům. Pod povrchem silnice budou například čidla, která odhalí přespříliš těžké kamiony.

„Ředitelství silnic a dálnic pak může záznamy o těchto prohřešcích posílat rovnou příslušným úřadům,“ říká ředitel pražské policie Pavel Švrčula.