Akcie, měny & názory Davida Navrátila: Rezervace a co s nimi

Velké obavy z návratu klientů měly restaurace a ubytovací zařízení, jako hotely, penziony nebo kempy. Obchody po otevřením lákaly zákazníky na výrazné slevy.

Velké obavy z návratu klientů měly restaurace a ubytovací zařízení, jako hotely, penziony nebo kempy. Obchody po otevřením lákaly zákazníky na výrazné slevy. Zdroj: E15 Michal Nosek

S obavami, zda se zákazníci po koronakrizi vrátí, měly restaurace i kavárny.
Češi si užívají zejména otevřené hospody.
Obchody po otevřením lákají zákazníky na výrazné slevy.
Gastronomická zóna obchodního centra Quadrio v centru Prahy.
5
Fotogalerie

Ukazatele důvěry vykazují po zrušení plošné karantény výrazné zlepšení ve srovnání s dobou, kdy kontakty a pohyb byly omezeny. To je dobrá zpráva. Podmínkou nutnou pro oživení ekonomiky je totiž relativně pozitivní nálada spotřebitelů a podniků. Bez ní budou mít opatření vlády na podporu poptávky velmi omezený dopad.

Můžete ale namítnout, že průzkum důvěry nemusí dobře zachycovat skutečné jednání lidí. Do dotazníků mohou uvést, že vidí svět pozitivně, ale zároveň mohou spořit a neutrácet. Data nám ale ukazují, že tomu tak není. Karetní transakce včetně výběrů z bankomatů předminulý týden vzrostly o čtyři procenta ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Přitom ještě na konci března klesaly o čtvrtinu.

Velké obavy z návratu klientů měly restaurace a ubytovací zařízení, jako hotely, penziony nebo kempy. Vždyť průzkumy z dubna ukazovaly, že lidé se budou bát nákazy, a proto volný čas budou více trávit doma. Data odhalují, že od té doby změnili názor. Češi si chtějí užít dovolenou nebo alespoň volný čas mimo domov. A když jsou možnosti v zahraničí omezené, alespoň v Česku. Karetní transakce za ubytování v tuzemsku předminulý týden totiž vzrostly o 15 procent meziročně. Podobný návrat Čechů vidíme v případě restaurací, kde jejich útraty vrostly o třetinu. V obou případech jde minimálně o podobný růst, jako jsme viděli před pandemií během ledna a února.

Data tak ukazují, že Češi nepropadli špatné náladě a nepřepnuli se do výrazně spořícího módu. Situace se samozřejmě může změnit, ale neplatí to, co jsme často viděli při minulých krizích, tedy že poptávka je stahovaná dolů právě přílišným pesimismem a neochotou utrácet. A i díky tomu by měla vláda využít tohoto zlepšení důvěry a podporovat ekonomiku, aby právě dopad na míru nezaměstnanosti byl co nejmenší.