Akcie, měny & názory Milana Svobody: Lekce z trávníku a parketu

Cristiano Ronaldo, hvězdný portugalský útočník, v dresu italského Juventusu

Cristiano Ronaldo, hvězdný portugalský útočník, v dresu italského Juventusu Zdroj: Reuters

V březnu jsem se na těchto stránkách věnoval primárně akciím svého oblíbeného fotbalového klubu Borussia Dortmund, nicméně na akciových trzích je kotována celá řada světoznámých klubů. Jak jsem již minule zmínil, uvědomělý investor by měl vedle svých osobních preferencí v rámci výběru správné fotbalové akcie posoudit také finanční výkonnost a stabilitu či prostředí, v němž se daný klub pohybuje. To platí především pro dlouhodobého investora.

Pro odvážnější nabízejí fotbalové akcie také alternativní možnost k sázkovým kancelářím, jak spekulovat na výsledky daného klubu. Sám jsem si v roce 2019 koupil akcie slavného italského klubu Juventus FC poté, co v play-off Ligy mistrů prohrál v Madridu s tamním Atlétikem 0:2 a výrazně se tak vzdálil postupu. Druhý den akcie Juventusu padly o více než 15 procent.

V odvetě se Cristiano Ronaldo hattrickem postaral o vítězství 3:0 a euforie ze stadionu se následně přenesla i na burzovní parket, když akcie ráno vystřelily o 30 procent a já mohl realizovat zisk. Akcie Juventusu jsou i kvůli zadluženosti klubu velmi volatilní a na dlouhodobější investici bych si je s klidným srdcem rozhodně nekoupil.

Na začátku roku 2019 jsem také zvažoval otevření dlouhodobější pozice na akciích nizozemského klubu Ajax Amsterdam. V analogii k Borussii se mi velmi líbilo složení týmu Ajaxu s výhledem následného zhodnocení a zpeněžení hráčů. Ajax byl taktéž bez dluhu a jeho finanční výkonnost byla vynikající.

Myšlenku jsem nakonec nerealizoval kvůli slabé likviditě této akcie a při sledování spanilé jízdy Ajaxu, která se nečekaně zadrhla až v semifinále Ligy mistrů, mě jímala hrůza. V mezičase se totiž akcie zhodnotily o více než 60 procent. Po sezoně klub nakonec opravdu výhodně prodal dva klíčové hráče v celkové hodnotě 170 milionů eur a zajistil si tím rozpočet na příští roky. 

Tu a tam se na trhu objeví i emise méně slovutných klubů. Příkladem budiž IPO méně známého německého klubu SpVgg Unterhaching, který působí ve 3. německé lize. IPO efekt ve dnech po emisi vynesl cenu této akcie z 8,1 eura až k 15 eurům, byť pro takovou euforii nebylo žádné opodstatnění. To se ukázalo i v příštích měsících, když se cena usadila zpět u oněch startovních osmi eur.

Koronakrize tvrdě dopadla i na menší kluby a dnes se jedna akcie Unterhachingu obchoduje na méně než polovině.