Arsen Lazarevič: Příliš mnoho dobrodružství Microsoftu

Microsoft

Microsoft Zdroj: ctk/AP

Microsoft za astronomických 26,2 miliardy dolarů koupil profesní sociální síť LinkedIn. Je to největší akvizice v dějinách druhdy průkopnické společnosti. Zaplacená cena byla o celou polovinu vyšší než tržní ocenění akcií LinkedIn na burze.

Pro představu, za stejné peníze by si Praha mohla postavit skoro 16 tunelů Blanka. A zatímco Praha dostala tunel, který byl sice pekelně drahý, ale dává dopravní smysl, ztrátová sociální síť bude naopak ve strukturách Microsoftu jen generovat další problémy.

Firma se v posledních pár letech rozkročila do mnoha oborů. Už někdy od začátku milénia je totiž celkem zjevné, že Microsoftu ujíždí vlak. Z firmy, která byla v devadesátých letech symbolem celosvětového pokroku, inovací a zvyšování produktivity, se stala těžkopádná firma, která by chtěla umět všechno, ale nic neumí nejlépe. A to je v dravém technologickém byznysu velký problém.

Tuto strategii „mnoha azimutů“ energicky až zbrkle prosazoval především excentrický bývalý šéf společnosti Steve Ballmer. Dnes už je ale jasné, že s příchodem „vyrovnanějšího“ šéfa Satyi Nadelly se nic moc nezměnilo. Sony je dominantní na trhu konzolí? Vyrobíme vlastní konzoli! Google drtí svět vyhledávání? Vytvoříme Bing! Trh s osobními počítači klesá, zatímco ten s mobily roste? Koupíme Nokii, které vnutíme vlastní mobilní operační systém! Chrome nám ukrajuje tržní podíl? Pohřbíme Explorer a vytvoříme Microsoft Edge! Jako by Microsoft posledních let stále vlál za vývojem.

Spíše než drahé akvizice nepříliš úspěšných firem by Redmond potřeboval očistnou kúru.

Jeho nové produkty měly vždy jeden zásadní problém: nebyly nejlepší ani nejpřátelštější na trhu. Uživatelská přívětivost se neřešila primárně, ale až za pochodu. O zkušenostech se systémem Windows Vista nebo uživatelské přívětivosti první verze Windows 8 se toho napsalo dost. Experimenty Microsoftu končily většinou špatně. Vymyslet něco nového není zase až tak náročné. Ale udělat to tak, aby to bylo v konkurenci lepší, funkční, jednoduché a také ekonomicky smysluplné, to je o mnoho řádů složitější. Proč Microsoft nedokázal rozumně vyřešit optimalizaci Windows 10 pro monitory s vysokým rozlišením 4K?
A proč uživatelé při přechodu ze „sedmiček“ na „desítky“ museli komplikovaně řešit problémy s neplatnými licencemi prostřednictvím infolinek provozovaných odkudsi z Indie?

Spíše než experimenty a akvizice nepříliš úspěšných společností za příliš vysoké sumy by Microsoft potřeboval očistnou kúru.
Místo dravých obchodníků, jimž všechno skvěle vychází především v brilantních powerpointových prezentacích, by ve firmě měli dostat větší slovo inženýři a vývojáři společně s designéry. Bylo by na čase se zaměřit především na vlastní produkty místo předražených akvizic. Z Microsoftu by se tím asi nestal druhý Apple, ale mohlo by to vyřešit některé vážné neduhy, které produkty z Redmondu trápí. Svými dobrodružstvími na všech světových stranách Microsoft hazarduje s důvěrou svých zákazníků.