Babiš ovládl TikTok. Místo Nutelly si na chleba namazal Fialu

Andrej Babiš na TikToku v mikině Nutelly.

Andrej Babiš na TikToku v mikině Nutelly. Zdroj: TikTok

Společnost Kantar a její říjnový průzkum volebních preferencí.
2
Fotogalerie

Nekomunikují, nekomunikují a nekomunikují, zní jedna z nejčastějších výtek vládě premiéra Petra Fialy. A nejde jen o to, co říkají, ale i jaké kanály hlavní vládní tváře používají. Jeden z nejdůležitějších leží ladem a jmenuje se TikTok.

Když v březnu NÚKIB označil TikTok za bezpečnostní hrozbu, zmizela z něj celá řada médií a vládní politici se od něj začali držet dál. Tohle papežské chování ale využila protistrana. TikTok se hemží alternativními médii a opozičními politiky v čele s Andrejem Babišem a Tomiem Okamurou. Síť jim dodala více než dvoumilionové publikum českých uživatelů, kde si mohou užívat téměř nerušenou vítěznou jízdu v pozornosti potenciálních voličů.

Čísla průzkumů ukazují, že se tahle strategie nejspíš začíná vyplácet. Společnost Kantar mimo jiné zkoumala i různé sociodemografické skupiny voličů. Souhrnná analýza dat ze dvou průzkumů, zářijového a říjnového, ukazuje, že „zisk hnutí ANO s věkem voličů významně roste (výjimkou je nejmladší generace se silnější podporou než v minulých letech) a se vzděláním naopak klesá“, píše Kantar v komentáři.

Společnost Kantar a její říjnový průzkum volebních preferencí.Společnost Kantar a její říjnový průzkum volebních preferencí.|Kantar

Podle toho Andrej Babiš a jeho tým upravili volební strategii: z politika se stává ještě větší bavič než dříve. Teď například navlékl mikinu s logem Nutelly a vtipně se svezl na trendu, který před pár týdny rozpoutal premiér svým prkenným vystupováním. Babiš si zkrátka Fialu dokonale namazal místo Nutelly na chleba.

Za pozornost stojí i účet bývalé ministryně financí za ANO Aleny Schillerové. Ta si svými tanečky a videi získala pozornost mladých influencerů, kteří ji používají ve své tvorbě. Jeden umělec dokonce k Schillerové přišel a předal jí obraz, kde je znázorněna jako mořská panna.

Schillerová to nejen skousla, ale dokázala s ním tu hru skvěle sehrát a nakonec v ní zvítězit. Vznikly milé fotky i videa zachycující na první pohled sympatickou političku, která je pro každou srandu. Takové vyznění je pro jakéhokoli politika obrovskou výhrou, zvlášť v případě, kdy takovou akci iniciuje a vymyslí někdo mimo marketingové struktury politické strany.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Jakub Polach (@fokaluka)

Tvářím vládní pětikoalice se ovšem podobné pozornosti nedostalo. Varovnou zprávou pro pětikoalici může být i fakt, že po odchodu jádra marketingového týmu hnutí ANO nezůstal Babiš ztracený. I bez „génia sociálních sítích“ Marka Prchala jeho marketéři rychle pochopili, že TikTok může být tím novým důležitým digitálním náměstím, kde se bude hrát nejen o prvovoliče, ale i o lidi, kteří tradiční média míjejí. Tahle skupina v posledních letech roste a informačně ji saturují právě sociální sítě, mezi nimiž má TikTok stále důležitější roli. A i na téhle síti Babiš může říkat spoustu věcí a o spoustě věcí pomlčet, například o svých kauzách a selháních.

Pokud s tím chce současná vládní koalice něco udělat, bude muset opustit bezpečné prostředí sítě X, kam chodí především vzdělanější voliči z velkých měst, a zvolit marketingový pragmatismus. A že je TikTok bezpečnostní riziko? Ano, to kvůli netransparentním algoritmům a čínskému původu jednoznačně platí. Stejně tak je ale riskantní nechat tenhle prostor, který si vybraly miliony lidí všeho věku i vzdělání, bez jakékoli pozornosti. Ohrožením pro Česko není jen vzdálená Čína, ale také populističtí politici se střetem zájmů, kteří se netají svým obdivem k autoritářům.