Elektrické čehý a hot. Budoucnost elektromobility zásadně závisí na tom, jak dopadnou eurovolby
Před pár dny byla definitivně potvrzena norma EURO 7 pro spalovací auta v mírné podobě tak, jak ji prosazovali čeští vyjednavači v čele s Alexandrem Vondrou a Martinem Kupkou. Zachránila auta se spalovacími motory před zmizením z velké části evropského trhu ještě o dost dřív než v politiky posvěceném roce 2035. A nyní se spekuluje, že ani tenhle rok nakonec nemusí být pro auta s výfukem konečnou. Žel, následky tohoto výletu do budoucnosti pro evropský průmysl budou tak či onak hodně nepříjemné.
Celý článek je převzatý z Reflex.cz
Napálení Češi
Původní verze normy EURO 7 byla podrazem eurokomisaře Franse Timmermanse na české předsednictví v roce 2022, kdy při vyjednávání směrnice o ukončení výroby spalovacích motorů Evropská komise slíbila, že norma bude mírná, aby překonala odpor Česka a některých dalších zemí ke konečnému zákazu. Jenže Timmermans pak přišel s verzí nejtvrdší, navíc platnou už od roku 2025, což znamenalo rychlý konec škodováckých fabií a dalších malých aut na kontinentu, protože by se jejich modernizace podle nových pravidel nevyplatila. To vyvolalo vzpouru Čechů, k níž se nakonec připojily další země, včetně Itálie a Francie. Jejich úspěch pak nebyl jediný.
Podobný problém měli Němci, kteří chtěli souhlas s výjimkou pro použití syntetických motorových paliv, na jejichž vývoji intenzívně pracuje Porsche, a napoprvé ho nedostali. Poté si ho dodatečně vymohli, ale vlastně jen teoreticky. Ve směrnici zůstalo, že prodávaná auta musí mít nulové emise lokálně. Tedy sama nesmějí nic vypouštět. To u syntetických paliv neplatí. Tam sice emitují CO2, ale palivo bylo vytvořeno z už uvolněného CO2 zachyceného ze vzduchu nebo z průmyslových výrob, takže jde o klimaticky neutrální proces. A tento problém se stále řeší.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!