Investování do domácích mazlíčků jen tak neskončí ani po pandemii
Již dva roky probíhající pandemie onemocnění covid-19 přinesla řadu omezení, která nutila zůstávat lidi více v jejich domovech. Zákazy vycházení a omezení mobility tak měly jeden zajímavý efekt, a to nárůst počtu chovatelů domácích mazlíčků. Jejich řady logicky jen tak neprořídnou ani potom, když lockdownový boom vyprchá. K tomu přidejme u nás ve srovnání se zbytkem Evropy nadprůměrnou oblibu huňáčů a máme tu zajímavý investiční sektor.
I když lze chov domácích mazlíčků vnímat jako koníček, jen asi velmi omezený okruh lidí se v případě poklesu disponibilních prostředků zřekne svého zvířecího kamaráda. Proto na ně lze pohlížet jako na statky nezbytné, tedy do velké míry nezávislé na vývoji ekonomického cyklu. Chovatelé se při uspokojování potřeb svých mazlíčků spíše přesunou k levnějším značkám, než aby se jich zřekli úplně. Vždyť domácí zvířata se v dnešní době probojovala na pozici plnohodnotných členů rodiny. Navíc je tento tržní segment atraktivní díky opakovaným nákupům v pravidelných intervalech a věrnosti konkrétní značce, čímž přináší stabilitu a predikovatelnost tržeb producentům.
Do svého portfolia tak můžete hledat výrobce krmiv a doplňkového sortimentu, jakými jsou vodítka, náhubky, hračky a podobně. Namátkou zmíním společnost Chewy, která se během pandemie dokázala velmi rychle adaptovat na e-commerce v oblasti prodeje krmení. Nebo třeba Freshpet, která se prodejem čerstvého krmení zase snaží vytěžit současný trend obliby přírodních a organických potravin. Dále jsou tu firmy Petco nebo Central Garden & Pet Company, které se specializují na krmení pro ptactvo, ryby či plazy. Lze ale také vybírat mezi poskytovateli pojištění (Trupanion), provozovateli „salonů krásy“ nebo online platformami zprostředkovávajícími hlídání a venčení (Rover).
Další velmi rozsáhlou oblastí je poskytování veterinární péče. Kromě veřejně obchodovaných společností, které dodávají například diagnostické systémy (IDEXX Laboratories) nebo léky a vakcíny (Zoetis), existuje možnost investice prostřednictvím fondů kvalifikovaných investorů do jednotlivých veterinárních klinik. Cílem těchto private equity fondů je vybudovat komplexní síť ordinací, využít synergie, optimalizovat řízení i finanční toky a nabídnout možnost úzké specializace na konkrétní oblasti léčby. V zahraničí se jedná o celkem běžnou praxi, u nás po vzoru konsolidace v oblasti lékařské péče nedávno vznikl First Veterinary Fund Central Europe.
Autor je obchodník J&T Bank.