Nekupuj zlato, je to trik! Proč není žlutý kov takový investiční hit, jak je nám podsouváno
Nejlepší marketing mezi všemi aktivy na trhu musí mít zlato. Jak jinak by tak mizerná investice mohla být tolik oblíbená?
Mám hypotézu: Ze všech aktiv na trhu má nejlepší marketing právě zlato. Když se řekne „ochrana peněz před inflací“, podprahově nám naskočí právě „zlato“. Zlatými prsteny svazujeme rodiny, zlatými medailemi oceňujeme sportovní i vědecké výkony a svět umění zase uděluje Zlaté Glóby a Zlaté Palmy, píše v komentáři pro Info.cz Vojtěch Kristen.
Že je zlato výjimečné, se učíme už v dětství, v pohádkách, kde zlato – kromě soli a lásky – je tou nejvyšší hodnotou, jež vyvolává války a vysílá mladé prince na nemoudré výpravy do dračích slují.
I „moderní“ marketing zlato tlačí hlava nehlava. Podle nekonečných průzkumů, žebříčků a hodnocení patří zlato mezi ty vůbec nejoblíbenější investice. Stačí si projít zprávy z poslední doby: „Zlato chrání před inflací, míní většina Čechů“ či „zlato si koupila šestina Čechů, ukázal průzkum.“ Anebo můj oblíbený: „Median: Češi kvůli inflaci nejčastěji investují do zlata.“
S tím je ale potíž. Tyto zprávy – často jen copy-paste průzkumů vytvořených na zakázku obchodníků se zlatem – lidem sugerují, že zlato je skvělou a oblíbenou investicí. Ani jedno přitom není pravda – a i s tím étosem „uchovatele hodnoty“ je žlutý kov pořádně na štíru.
Investice „s haircutem“
Zlato má na první pohled dva obrovské „nedostatky“, které ještě více vyniknou při srovnání s ostatními aktivy. Zaprvé: Nenese žádný úrok, kupón ani nájem. Jinak řečeno, takto investované peníze nijak nepracují, jen leží „zaparkované“ v nějakém aktivu, o kterém doufáte, že jeho cena časem vzroste. Složené úročení, Einsteinův osmý div světa? Zapomeňte.
Druhý problém se týká vysokého rozdílu (spreadu) mezi nákupní a výkupní cenou zlata. Rozdíl je často dvojciferný, což je řádově více než při nákupu akcií nebo bondů, o „é-té-efkách“ ani nemluvě. Pokud si dnes koupím troyskou unci (31 gramů) zlata za 47 tisíc a chci ji obratem prodat, dostanu na ruku o 4,5 tisíce méně. Lapidárně to před časem shrnul Petr Borkovec, který popsal investiční zlato jako skvělý byznys – ovšem pro jeho prodejce.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!