Výrobce sektů z bývalé NDR zažíval po pádu zdi těžké časy. Teď je jedničkou trhu a chystá expanzi do Česka

Tradice výroby sektů ve Freyburgu trvá přes 150 let

Tradice výroby sektů ve Freyburgu trvá přes 150 let Zdroj: E15 Michal Nosek

Tradice výroby sektů ve Freyburgu trvá přes 150 let
Tradice výroby sektů ve Freyburgu trvá přes 150 let
Tradice výroby sektů ve Freyburgu trvá přes 150 let
Tradice výroby sektů ve Freyburgu trvá přes 150 let
Tradice výroby sektů ve Freyburgu trvá přes 150 let
17 Fotogalerie

Po pádu berlínské zdi a následném spojení Německa příliš značek z bývalé NDR v zostřené konkurenci neobstálo. Výrobce sektů a dalších nápojů Rotkäppchen z Freyburgu nedaleko Lipska je tak jednou z mála výjimek.

I tento podnik však nová doba málem zničila. Prodej se totiž mezi lety 1987 a 1990 dramaticky propadly z 15 milionu lahví na 1,8 milionu lahví.

"Byla to krutá doba, rozpadaly se distribuční kanály a navíc se k lidem dostávaly nové nápoje z dovozu," říká generální ředitel vinařství Christof Queisser s tím, že před pádem berlínské zdi byl sekt z Freyburgu podpultovým zbožím.

Hrozící krach závodu odvrátila až privatizece, kdy továrnu převzal její management. Značka změnila design a odbyt začal znovu narůstat. V roce 1993 dosáh deseti milionu lahví a následný rok oslavila stoleté výročí dalším tržním posílením.

"Zcela mimořádným byl pro Rotkäppchen rok 2002, tehdy podnik z Freyburgu koupil značky sektu Mumm a jeho výrobní závody v Eltville a Hochheimu. Tak vznikl takzvaný Velký německý dům ze sektu," připomíná produktová manažerka Kerstin Lindnerová.

A výrobci "Červené karkulky" se nákupy zalíbily. Ovládl bádenskou společnost Geldermann Privatsektkellerei, roku 2006 získal výrobce destilátů Eckes Spirituosen und Wein a poté i Blanchet, jedno z nejznámějších vín na německém trhu.

Produkce firmy úměrně narůstala. V loňském roce vinařství prodalo 178 milionů lahví sektu, téměř padesát milionů lahví lihovin, 20 milionů lahví vína a 24 milionů lahví nealkoholických nápojů při celkovém obratu 986 milionu eur. Při tržním podílu přes padesát procent je tak vinařství z Freyburgu dominantním hráčem na německém trhu a největším výrobcem sektů v Evropě.

Na vývoz ale díky domácí spotřebě zbývá jediné procento produkce. "Jsme konzervativní a nové trhy vybíráme velice pečlivě. Například ten v České republice sledujeme a vyhodnocujeme již patnáct let. Před dvěma lety jsme začali dovážet první lahve a nyní jsme zastoupeni v maloobchodních řetězcích v Česku," říká Lindnerová s tím, že firma již připravuje masivní předvánoční reklamní kampaň v tisku i televizích.

Vinařům z Rotkäppchen je ale jasné, že na českém trhu nebudou mít jednoduchou pozici. "Dominantní pozice Bohemia Sektu se v Česku jeví neotřesitelně, my žádný konkrétní krátkodobý prodejní cíl nemáme. Do patnácti let bychom ale byli rádi dvojkou na českém trhu šumivých nápojů a sektů s dvouciferných tržním podílem," plánuje generální ředitel Queisser.

Obtížné začátky firmy


Freyburgská výroba sektů Kloss und Foerster fungovala osmnáct let, když roku 1894 přišla rána. Německé vinařství prohrálo soud s francouzskou konkurencí z Remeše a přišlo o možnost používat název svého nejprodávanější značky šampaňského - Monoplol. Tehdy se v duchu červeného obalu zátky a hrdla láhve zrodilo jméno Rotkäppchen. S pohádkovou Červenou karkulkou ale nemá nic společného.

Vedení firmy si vyhodnocovalo i další evropské trhy, ten český jim nicméně vyšel nejpříznivěji.

"V Česku je pití sektu spojené se slavnostními událostmi, my bychom ho rádi dostali do každodenního života. V Polsku by to třeba možné nebylo. Tam panuje obrovská disproporce. Poláci pijí zejména jablečné víno. K významné události si koupí dražší sekt, ovšem jen sporadicky," uzavírá Queisser.