Akcie, měny & názory Jana Šafránka: Kam doletí akcie aerolinek

Letadla Korean Air.

Letadla Korean Air. Zdroj: profimedia.cz

Akcie leteckých společností se zařadily mezi nejvíce zasažené dopady šíření koronaviru. Řada světových leteckých firem za poslední měsíc ztratila přes pětinu. To je obdobně rychlý propad jako při finanční krizi či po teroristických útocích na Světové obchodní centrum.

V posledních letech se přitom sektoru dařilo, zvyšovaly se počty pasažérů a tržby na kilometr rostly přes sedm procent ročně, jisté zpomalení přišlo až loni, i v souvislosti s problémy Boeingu.

Sektor dlouhodoběji těží z globalizace, růstu zájmu o cestování či zvyšující se ekonomické síly střední třídy v rozvíjejících se ekonomikách. Na druhé straně působí tlak na ceny od nízkonákladových společností a rostoucí mzdy. Současná situace, kdy letecké společnosti ruší tisíce letů, hospodaření firem citelně zasáhne a ty budou patrně jen obtížně schopny udržet letošní ziskovost.

Časem by se mohly vyskytnout i existenční problémy, zejména pro menší či více zadlužené firmy. Historická zkušenost však ukazuje, že sektor byl schopen se z problémů relativně rychle dostat, neboť po odeznění strachu dochází k rychlému obnovení cestování a leteckých kapacit, jako se to nyní děje v Číně.

Na stole může být i státní pomoc, jež byla aeroliniím již poskytnuta například v roce 2001 v USA.

Už nyní se objevují informace o možném odpuštění některých poplatků či odložení daní. Negativní dopady mohou také kompenzovat nižší výdaje na palivo, jež tvoří až pětinu nákladů, a to díky výraznému poklesu cen ropy.

Snižování úrokových sazeb centrálních bank zase pomůže s financováním mezd po dobu výluk. Aktuální ocenění odvětví se zdá vzhledem k jeho dlouhodobé výnosové síle již zajímavé, zejména u velkých společností, jež mají zdravou bilanci s dostatečnou hotovostí a schopností flexibilně využívat svou širokou leteckou flotilu.

Dá se předpokládat, že po kulminaci virové epidemie se situace v sektoru může začít opět rychle lepšit.