Akcie, měny & názory Viktora Kotlána: Šrotovné namísto dvou sazeb

Autovraky, ilustrační foto

Autovraky, ilustrační foto Zdroj: ČTK

autovraky, ilustrační foto
2
Fotogalerie

Evropská centrální banka se tento čtvrtek chystá poslat své úrokové sazby ještě hlouběji pod nulu, nyní jsou na úrovni –0,4 procenta. Neurazí, nepomůže.

Pionýrem na poli záporných sazeb centrálních bank se před sedmi lety stalo Dánsko. Následně se přidala ECB a Švýcaři a až nakonec „i ti šikovní Žaponci“. Poslední dvě zmíněné centrální banky, nejspíš po masáži z finančního sektoru, zavedly záporné sazby vícekolejně. Švýcaři mají varianty dvě (0 procent a –0,75 procenta), Japonci jsou trochu napřed a mají dokonce tři. No a nově budou mít dvě varianty úrokových sazeb centrální banky asi i v eurozóně. Určitá ekonomická myšlenka tam je, ale efekt na nastartování ekonomiky bude dle mého názoru neviditelný.

Vytouženému nakopnutí evropské ekonomiky by mnohem více prospělo, kdyby pár zemí v čele s Německem zavedlo masivní šrotovné na auta. Zatím v tom údajně našim sousedům překáželo kritérium limitující velikost dluhu k HDP na 60 procent.

Kulaté ambiciózní číslo, které si skoro před 30 lety někdo v Maastrichtu vycucal z prstu, teď povede k tomu, že si někdo ve Frankfurtu vycucá z prstu jinou specialitku. Tou bude dvoukolejný systém úročení rezerv komerčních bank u centrální banky.

Přitom by stačilo, kdyby si země v eurozóně řekly: „Můžeme se financovat za zápor, tak si pojďme půjčit a ekonomiku pořádně podpořit.“ Ne, raději se budeme v Evropě potácet na okraji propasti stagflace a nalhávat si, že nás vysvobodí kejkle ECB. Ta dělá, co může, ale zakopaný pes je minimálně krátkodobě v absenci fiskální expanze.

Autor je ekonom České Spořitelny.