Jan Frey: Firem na prodej bude dost, hladových krků též

Je možné, že za několik let budou podmínky pro prodej firmy lepší. Ale dost možná také ne.

Je možné, že za několik let budou podmínky pro prodej firmy lepší. Ale dost možná také ne. Zdroj: E15 (Midjourney)

Začátek letošního roku se nenesl právě v duchu pozitivních zpráv pro trh s firmami. Poté, co křivka počtu prodejů firem již téměř dekádu vytrvale stoupala, objevily se na horizontu nové faktory, které zásadně zamíchaly kartami, a společnosti jim musejí v současné době čelit, tedy zejména ceny energií a s tím ruku v ruce rostoucí inflace. Navzdory tomu všemu je však na českém trhu s firmami stále rušno a neočekávám, že by křivka prodejů firem měla nabrat jiný směr.

Tento závěr je poněkud paradoxní v porovnání s globálním vývojem počtu fúzí a akvizic, který v minulých čtvrtletích podstatným způsobem poklesl. Český a potažmo středoevropský trh s firmami má totiž svůj specifický charakter, který má své kořeny v době pádu „železné opony“ a začátků podnikání u nás. V současné době odchází na zasloužený odpočinek generace tehdejších zakladatelů úspěšných firem a ti, kteří nemají nástupce v řadách svých potomků, kapitalizují své celoživotní úsilí prodejem své společnosti. Mnohé z těchto firem jsou přitom velmi kvalitní a žádané, a stávají se tak vítaným „soustem“ pro investory.

V této souvislosti se nabízí otázka, zda je současná turbulentní a nevyzpytatelná doba vhodná pro prodej firmy. Odpověď na ni není jednoduchá a pojďme na rovinu říci, že podle všeho vhodnější již asi byla. Otázkou tedy spíše je, zda je současná doba pro prodej firmy nevhodná a kdy přijde doba vhodnější.

Optikou vlastníků firem je třeba nahlížet na problematiku prodeje firmy v kontextu vývoje globální ekonomiky s nejasnými predikcemi a s vědomím, že jejich firmy budou s vysokou pravděpodobností výrazným způsobem ovlivňovány vysokými cenami energií, vysokou mírou inflace a složitou celosvětovou politickou situací. Po mnohdy více než třiceti letech usilovného budování firmy a po jejím provedení nástrahami divokých devadesátých let a ekonomickou krizí na konci první dekády tohoto tisíciletí již mnozí z vlastníků nemají motivaci, chuť ani elán čelit novým výzvám a nejasné budoucnosti. Je možné, že za několik let budou podmínky pro prodej firmy lepší. Ale dost možná také ne. Jedno je však jasné – vlastníci firem za několik let nebudou mladší ani vitálnější.

Optikou investorů je patrné, že uložení finančních prostředků do fungujících firem pro ně představuje nejlepší ochranu proti inflaci, a to ať už se jedná o investory finanční, nebo strategické. Radost jim může kazit snad jedině vysoká inflace v případě, že akvizici firmy financují prostřednictvím úvěrů. Ani to však nezkazí jejich mocný akviziční apetit, který bude na druhé straně podporován probíhající generační výměnou. Potravy tedy bude dost, hladových krků též. Trh s firmami tak může vesele vzkvétat.

Autor je partner pro oblast fúzí a akvizic v advokátní kanceláři Rowan Legal.