Jan Sedlák: Šílené Silicon Valley

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Facebook zaplatil miliardu dolarů za Instagram, ani ne dva roky starou službu bez příjmů a obchodního modelu. Když jsem se při natáčení pořadu Connected bavil s Robinem Raszkou, který v New Yorku pracuje na start-upu Piictu, aplikaci Instagramu v mnohém podobné, řekl mi zajímavou věc: „Každý startup v Silicon Valley má obchodní model, prezentuje ho investorům.

Modelem Instagramu byla akvizice a povedl se na výbornou.“ V Silicon Valley existují dva druhy startupů – ty, jež počítají s určitou formou příjmů a budou při troše štěstí schopny generovat peníze, a ty, které jsou předmětem spekulativních investic. Prakticky jediným exitem té druhé skupiny je odkup větší společnosti či zánik. Motorem systému „nechat se koupit“ jsou investoři, kteří hrají nebezpečnou hru. Peníze vkládají do firem, o nichž vědí, že jediným jejich obchodním modelem je akvizice, a doufají, že cenu nafouknou tak, aby se ostatní investoři a firmy „zalekli“ a začali zvažovat odkup.

Na rozhovor s Robinem Raszkou se podívejte zde:

Jak se dělá startup v New Yorku (videorozhovor)

Důležité je nasbírat co největší počet uživatelů, ten se násobí dolary. Spekulativní investoři doufají, že peníze zhodnotí na přeprodeji. Tato strategie často funguje velmi dobře. V Silicon Valley je obrovský hlad po uživatelích a panuje tam rivalita. Je lepší start-up koupit dříve, než to udělá někdo jiný. Co kdyby tomu druhému nakonec k něčemu byl.

V technologické branži navíc panuje silná poptávka po kvalitních pracovnících a jednou z možností, jak je získat, je koupit start-up.

Například Google nebo Facebook koupí mladou firmu, službu zruší, využije část technologií a získaný lidský kapitál přesune na jiné projekty. Silicon Valley je díky tomu velmi lákavé prostředí, nikde jinde podobná záležitost nefunguje. Na jedné straně se tam točí peníze v dost šílené hře, na druhé straně je to extrémně inovativní místo, kde lze rychle zbohatnout.

Robin Raszka a jeho tým jsou na nejlepší cestě stát se koupeným start-upem. V investičním kole vedeným Softbank Capital získali 750 tisíc dolarů. Jejich projekt už se snažil okopírovat Google, takže mají velkou šanci, že je brzy někdo zkusí koupit. „Scénář, jakým prošel Instagram, je čímsi, čím bychom v budoucnu mohli projít také,“ předpovídá Raszka.