Jan Šindelář: Dopravní pohádky

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CTK/PA/Stefan Rousseau

Čas od času se v médiích vyskytne skutečný železniční objev a všechny weby obletí zpráva o tom, kde se zase bude stavět vysokorychlostní trať.

V posledních dnech to byl tunel pod Krušnými horami ve směru na Drážďany a Berlín. Národ takové zprávy miluje a zhusta na ně kliká, neboť miluje pohádky. A ty železniční patří k nejoblíbenějším.

Pohádka o podkopání Krušnohoří je jen pokračováním večerníčku, když v předchozích dílech jsme viděli: tunel Praha–Beroun, tunel Ševětín–Nemanice, rychlotrať Praha–Kladno, vysokorychlostní trať Praha– (Vratislav, Brno, Mnichov či cokoliv jiného). Stejně tak nás přesvědčovali o tom, že zvýšení rychlosti na kolejích alespoň na 200 kilometrů v hodině není pohádka, že snížení protihlukových stěn není pohádka a že čistá nádraží nejsou jen v pohádkách.

Všechno to ale byly díly stejného večerníčku. Pravdu má nejspíš diskutér, jehož komentář se objevil na webu E15.cz pod článkem o tunelu do Drážďan. Podle něj se tam bude stříhat páska u příležitosti dvoustého výročí ukončení druhé světové války. Jednoduše si tak můžeme spočítat, jak velké má česká železnice zpoždění za Španělskem, Německem či Japonskem. A dál se rozplývat nad krásou českých pohádek.

Z oboru dopravního pohádkářství se v tuzemsku zdají být také dálniční projekty typu PPP a vstup Číňanů na trh. Nejnovějším vypravěčem se stal ministr dopravy Dan Ťok. Těm, kteří věří, že tento stát je schopen dát dohromady smysluplný a výhodný projekt PPP, připomínáme několik klíčových slov: mýtné, registr, D47, D8…