Jan Žižka: Ropná lekce pro české daně

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Pouštět se do daňových soubojů s ostatními státy v době mezinárodních krizí, které vedou k nepříjemnému růstu cen ropy, opravdu nemusí být šťastný nápad. A když ministr financí Miroslav Kalousek tvrdí, že snižování spotřebních daní na pohonné hmoty kvůli drahému černému zlatu neumožňují ani mezinárodní dohody, je to docela pádný argument.

To ale vůbec neznamená, že máme třeba spotřební daň na naftu nastavenou správně. Drahá ropa a slabá koruna jen zvýraznily problém, s nímž se Česko potýká už delší dobu – autodopravci tankují za českými hranicemi, a vysoké daně tudíž rozhodně nejsou takovým přínosem pro státní rozpočet, jak strážci státní pokladny zamýšleli.
Ve chvíli, kdy přichází taková menší novodobá ropná krize, se pak dostáváme do paradoxní situace, kdy i sociální demokraté poněkud nelevicově argumentují, že nižší daně přinesou státu vyšší výnos. Zatímco pravicový Kalousek spíše upozorňuje na úskalí, které je se snížením daní spojeno.

Ministerstvu financí mnozí vyčítají, že sice dokáže dobře sčítat a odečítat státní příjmy a výdaje, nahrazovat jednu položkou jinou, ale mnohem slabší je v odhadech dopadů podobných úprav na reálnou ekonomiku. Život je mnohem pestřejší, než by si ministerští počtáři přáli.

Na druhé straně je jasné, že pověstná Kalouskova opatrnost má i své klady – často dokáže správně čelit riziku prohlubování rozpočtových deficitů. A také umí rychle zamést s lobbisty, kteří tvrdí, že každé snižování daní automaticky a z podstaty vede k vyšším rozpočtovým příjmům. To je samozřejmě ekonomický nesmysl, na nějž ovšem někteří méně vzdělaní pravicoví politici slyší. Z tohoto pohledu je celkem fajn, že Kalousek je přece jen jiný. Otázkou je, zda pak jeho oprávněné sebevědomí nepřekračuje rozumnou mez.

Pokud jde o snižování spotřební daně, vždy samozřejmě hrozí, že ho obchodníci zcela nepromítnou v konečné ceně zboží a sami si namastí kapsy. Reálný život obvykle přinese spoustu překážek, které se postaví do cesty dobrým úmyslům politiků – ať už daně zvyšují nebo snižují. Nikde není předem dáno, že například řidiči kamionů – nebo třeba kuřáci či konzumenti alkoholu – poslušně zareagují na podněty politiků.

Je však nutné vycházet z konkrétní situace. V případě spotřební daně na naftu opravdu mnohé nasvědčuje tomu, že Česko ji má v posledních dvou letech ve srovnání se sousedními státy z hlediska svých ekonomických zájmů nastavenou nevýhodně. Když Miroslav Kalousek před lety dost tvrdě odmítl pochybné plány redukce daní z dílny svého předchůdce Vlastimila Tlustého, jeho role byla bezpochyby pozitivní. V dnešní situaci už to zdaleka tak jednoznačné není.