Komentář Eriky Luzsiczay: Vyhraje streamování, nebo klasická televize?

Netflix, ilustrační foto.

Netflix, ilustrační foto. Zdroj: profimedia.cz

Netflix, ilustrační foto.
Netflix, ilustrační foto.
3
Fotogalerie

Streamovací služby už zdaleka nejsou to, co bývaly. Postupně se totiž přiklánějíí ke klasické televizi, respektive do sebe postupně zařazují model tradičního lineárního vysílání. Ti, kdo si zakládají na tom, že televizi ani nemají, si možná ani neuvědomí, že už ji vlastně mají. Co se to na poli televizní zábavy děje? Ten zvrat je zatím relativně nenápadný, ale o to víc neodvratitelný.

Jako první se chopil příležitosti samotný Netflix. Prostě ti všichni, kdo jsou unaveni neustálým hledáním a vybíráním, co si zrovna pustit, nemusí dělat nic. Netflix jim sám nabídne již sestavený program kontinuálního vysílání. Službu pod názvem Direct zavedl ve Francii. 

Nic naplat, že má na dosah již 200 milionů předplatných celosvětově, ve Francii musí začít o diváky bojovat, aby si svoji výsostnou pozici udržel. Před měsícem byla na tamním trhu uvedena konkurenční služba Salto. Jde o joint-venture populárních domácích stanic France Télévisions, TF1 and M6.

Gigant televizní zábavy není s klasickou TV v programu úplně sám. Aktuálně se do lineárního vysílání pouští i streamovací služba DAZN. Ta v Německu dokonce rozjíždí rovnou dva kanály, a to sportovní. A nebojí se ambiciózních plánů. Ve vysílání se zaměří na prémiové soutěže jako je například německá Bundesliga nebo evropská Liga mistrů UEFA. Netrvalo to dlouho a jen o několik dní později německá skupina ProSiebenSat.1 oznámila, že na Amazonu zpřístupní své tři kanály.

To vše se stalo v rychlém sledu několika týdnů. Náhoda? Nemyslím si. Můj soukromý tip je, že budoucnost televize je ve znamení symbiózy streamovacích služeb a klasické lineární televize. Pokud však například Netflix již takto překvapivě rychle naskočí na přímé vysílání, nedivila bych se, kdyby dříve či později sám nějakou klasickou TV stanici pohltil, případně ji přímo začlenil do své nabídky.

Možnosti expanze totiž nejsou neomezené. Pandemie sice nechala miliardy lidí doma a zvýšila tím popularitu televize, respektive urychlila růst streamovacích služeb. Jenže zároveň stanovila nové překážky. Natáčení nových pořadů je pozadu a bez nich nebude přibývat předplatitelů, proto je třeba hledat nové možnosti a řešení, jak diváky nalákat. A nejjednodušším způsobem by mohla být prostě „klasická televize“.

Autorkou je zakladatelka společnosti AXOCOM.