Komentář Jakuba Seidlera: Čína brzdí, Evropa skřípe | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Komentář Jakuba Seidlera: Čína brzdí, Evropa skřípe

Jakub Seidler

Jakub Seidler

Druhá největší světová ekonomika ve druhém letošním čtvrtletí rostla meziročně „jen“ o 6,2 procenta. V kontextu růstových temp, na jaká jsme zvyklí z Evropy, to může vypadat jako slušný kalup, ale z pohledu čínské ekonomiky je to nejslabší hodnota za poslední tři dekády. Čína přitom patřila v posledním desetiletí mezi hlavní tahouny růstu světové ekonomiky. Přispívala k němu více než čtvrtinovým podílem.

Silný čínský růst v poslední dekádě byl do velké míry tažen stoupajícím zadlužením. Před pár lety se v Pekingu velkým tématem stala potřeba proměnit celý růstový model a čínské autority se místo na podporu firem zaměřily v první řadě na podporu spotřeby domácností. Tato změna směru se podařila, ale opět za cenu výrazného růstu dluhů.

Zadlužení domácností narostlo z 35 procent HDP v roce 2014 na 50 procent v roce 2017. Velkou roli hrály nejrůznější on-line platformy mimo tradiční bankovní sektor, které otevíraly Číňanům cestu k úvěrům. Dluhy ale rostly tak rychle, že Peking musel koncem roku 2017 přístup k úvěrům zase omezit. To je jeden z důvodů, proč lze od roku 2018 pozorovat známky ochlazování čínské spotřeby.

Sinopsis: Čínští programátoři se organizují v boji za svá práva na nečekané platformě

Velkou roli samozřejmě hrají obchodní války, které oslabují čínskou poptávku, což se v posledních čtvrtletích promítá třeba i do slabších výkonů německého průmyslu. Prodeje automobilů v Číně loni po dekádách růstu poprvé klesly a v letošním roce klesají dál dvouciferným tempem. To je nepříjemná situace, uvážíme-li, že zhruba pětina vývozu německých aut směřuje právě do Číny. A ještě nepříjemnější je, že tento trend není dán jedno rázovými neshodami s USA, ale strukturálními změnami v čínské ekonomice.

Čínská poptávka po automobilech naráží na své kapacitní limity. Řada přeplněných měst už omezuje možnost nákupu nových automobilů. Svou roli hraje i rozvoj IT platforem zaměřených na sdílení aut. Ale v neposlední řadě mnoho čínských měst muselo kvůli znečištěnému prostředí a smogu urychlit přesun k elektromobilitě. Elektrická auta umějí vyrobit i čínské automobilky, takže tamní poptávka po evropských automobilech se patrně bude dlouhodobě snižovat.

Ačkoli se čínská ekonomika určitě může vyhnout tvrdému přistání, výhledově bude přispívat k růstu světové ekonomiky méně, než jsme byli zvyklí. A postupné chladnutí čínského zájmu o evropské automobily může i českou ekonomiku zanedlouho bolet mnohem víc, než by se dnes mohlo při prvním pohledu na vzdálená čísla zdát.

Autor je hlavní ekonom ING Bank

Svět očekává zpomalení ekonomiky. Státní bondy zažívají rallye

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!