Komentář Jana Sedláka: Vývoj ceny akcií Amazonu značí vítězství cloudu nad kamenem

Šéf evropské distribuční sítě Amazonu Steven Harman

Šéf evropské distribuční sítě Amazonu Steven Harman Zdroj: Michael Tomeš, E15

Nová skladovací věž Amazonu
Obchod Amazon v Dobrovízi otevřel novou skladovací věž
Obchod Amazon v Dobrovízi otevřel novou skladovací věž
Interiér obřího distribučního skladu společnosti Amazon
5
Fotogalerie

Cena jedné akcie společnosti Amazon před víkendem poprvé překročila tisícidolarovou hranici. Jen za poslední rok narostla zhruba o 40 procent a tržní hodnota internetového obra je mimo jiné dvakrát vyšší než hodnota největšího kamenného „off-line“ obchodního řetězce Wal-Mart.

Mezi technologickými firmami si v posledním roce z pohledu růstu vede lépe pouze Nvidia, jejíž akcie za rok posílily o dvě stě procent, protože její grafické čipy, určené dříve hlavně pro hraní her, nalézají využití v umělé inteligenci a dalších náročných oborech.

Sílu a vliv Amazonu lze dobře vidět v jeho domovském městě Seattlu. V současné době jsou tu všude jeřáby. Vedení města už vyhlásilo bytovou krizi. Na ekonomický úspěch Amazonu (a rovněž sousedícího Microsoftu) se začal nabalovat celý ekosystém a ze Seattlu se stalo světové centrum vývoje počítačových cloudů. Za lidmi a know-how v této branži sem míří každý od Googlu přes Facebook a Oracle až po malé start-upy. Samotný Amazon je rozesetý po celém městě, nastěhoval se do dvou nových mrakodrapů a staví dál.

Cloudová služba Amazon Web Services je největší na světě, přináší firmě největší část zisků a také přesně ukazuje, proč je Amazon tak silný. Projekt AWS vznikl z interní potřeby dělat věci rychleji a pružněji bez závislosti na dodavatelích. Myšlenka pronajímání výpočetní síly z obřích datacenter nakonec kromě fungování Amazonu proměnila i to, jak dnes funguje IT obecně. Amazon nadále „jí vlastní jídlo“ a pracuje se svými daty a nástroji tak efektivně, že ho tradiční retailoví hráči budou velmi těžko dohánět.

Amazon staví na datech, rychlosti a propojování dodavatelského a obchodního řetězce. Podařilo se mu proměnit trh on-line nakupování, rozjel éru elektronických knih a cloudů a dnes se snaží nahlodat další oblasti – od módy po rozvoz jídel. Zavádí věci jako prémiové předplatné svých služeb a nadále experimentuje s vlastní logistikou.

Pokud se chcete něco dozvědět o fungování a úspěchu Amazonu, kupte si za stovku Globální samoobsluhu. V Česku se moc nechytla, ale je to světově populární a dobře napsaný titul.

Klíčem všeho je zakladatel a výkonný ředitel Jeff Bezos, dnes druhý nejbohatší člověk na světě. Amazon je sice na burze, ale Bezos neustále tlačí finanční politiku, kterou nastavil na začátku – společnost vzhledem k obratu generuje pouze malé zisky. Hodně se investuje a myslí na budoucnost.

Ne že by kamenné obchodní řetězce neinvestovaly. Ale Amazon přece jenom nemusí pořádat klaunská představení na parkovištích při otevírání nových poboček. Raději se spojí s aerolinkami JetBlue a ve 240 letadlech společně nabídnou rychlý internet zdarma s výhodným předplatným on-line video služby Amazon Prime Video. Zákazníky a aktivní uživatele tak Amazon loví na zemi i v oblacích.