Komentář Jana Sedláka: Vývoj ceny akcií Amazonu značí vítězství cloudu nad kamenem | E15.cz

Komentář Jana Sedláka: Vývoj ceny akcií Amazonu značí vítězství cloudu nad kamenem

Jan Sedlák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Cena jedné akcie společnosti Amazon před víkendem poprvé překročila tisícidolarovou hranici. Jen za poslední rok narostla zhruba o 40 procent a tržní hodnota internetového obra je mimo jiné dvakrát vyšší než hodnota největšího kamenného „off-line“ obchodního řetězce Wal-Mart.

Mezi technologickými firmami si v posledním roce z pohledu růstu vede lépe pouze Nvidia, jejíž akcie za rok posílily o dvě stě procent, protože její grafické čipy, určené dříve hlavně pro hraní her, nalézají využití v umělé inteligenci a dalších náročných oborech.

Sílu a vliv Amazonu lze dobře vidět v jeho domovském městě Seattlu. V současné době jsou tu všude jeřáby. Vedení města už vyhlásilo bytovou krizi. Na ekonomický úspěch Amazonu (a rovněž sousedícího Microsoftu) se začal nabalovat celý ekosystém a ze Seattlu se stalo světové centrum vývoje počítačových cloudů. Za lidmi a know-how v této branži sem míří každý od Googlu přes Facebook a Oracle až po malé start-upy. Samotný Amazon je rozesetý po celém městě, nastěhoval se do dvou nových mrakodrapů a staví dál.

Cloudová služba Amazon Web Services je největší na světě, přináší firmě největší část zisků a také přesně ukazuje, proč je Amazon tak silný. Projekt AWS vznikl z interní potřeby dělat věci rychleji a pružněji bez závislosti na dodavatelích. Myšlenka pronajímání výpočetní síly z obřích datacenter nakonec kromě fungování Amazonu proměnila i to, jak dnes funguje IT obecně. Amazon nadále „jí vlastní jídlo“ a pracuje se svými daty a nástroji tak efektivně, že ho tradiční retailoví hráči budou velmi těžko dohánět.

Amazon staví na datech, rychlosti a propojování dodavatelského a obchodního řetězce. Podařilo se mu proměnit trh on-line nakupování, rozjel éru elektronických knih a cloudů a dnes se snaží nahlodat další oblasti – od módy po rozvoz jídel. Zavádí věci jako prémiové předplatné svých služeb a nadále experimentuje s vlastní logistikou.

Pokud se chcete něco dozvědět o fungování a úspěchu Amazonu, kupte si za stovku Globální samoobsluhu. V Česku se moc nechytla, ale je to světově populární a dobře napsaný titul.

Klíčem všeho je zakladatel a výkonný ředitel Jeff Bezos, dnes druhý nejbohatší člověk na světě. Amazon je sice na burze, ale Bezos neustále tlačí finanční politiku, kterou nastavil na začátku – společnost vzhledem k obratu generuje pouze malé zisky. Hodně se investuje a myslí na budoucnost.

Ne že by kamenné obchodní řetězce neinvestovaly. Ale Amazon přece jenom nemusí pořádat klaunská představení na parkovištích při otevírání nových poboček. Raději se spojí s aerolinkami JetBlue a ve 240 letadlech společně nabídnou rychlý internet zdarma s výhodným předplatným on-line video služby Amazon Prime Video. Zákazníky a aktivní uživatele tak Amazon loví na zemi i v oblacích.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video