Komentář Jana Šindeláře: Řídit dráhy jako firmu

Elektrická jednotka InterPanter

Elektrická jednotka InterPanter Zdroj: Škoda Vagonka

Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
Elektrická jednotka InterPanter
České dráhy
8
Fotogalerie

České dráhy mají nového šéfa. Po tříměsíčním výběrovém řízení se jím stal chráněnec hnutí ANO Václav Nebeský. Ten, který měl být šéfem drah už před prázdninami, než premiér Babiš při interpelacích pod tlakem poslanců ohlásil výběrové řízení.

Nebeského zvolení, i když zřejmě nebylo úplně hladké, je završením smutného příběhu o neschopnosti státu dát drahám jasný směr. Představenstvo je už přes rok neúplné a ani po středečním večeru se to nemění, protože jeden z členů rezignoval. Provizorium trvá.

Samotné výběrové řízení bylo od počátku fraškou už proto, že byly výrazně zmírněny požadavky na kandidáty především v oblasti praxe. Oproti výběru v loňském roce se umenšily požadavky na velikost firmy, v níž měl kandidát v minulosti působit. Nejprve členové výběrové komise a pak i dozorčí rady sehráli jen roli pimprlat.

Nebeský předložil zřejmě vůbec nejslabší profesní životopis z pěti finalistů, přesto bez praxe z velké firmy potřel zkušené borce z vedení logistických obrů i dopravních podniků. Právě účast zajímavých manažerů ze soukromého sektoru byla zřejmě nejsvětlejší stránkou (i největší nadějí) celého procesu. Dnes už dotyční vědí, že sehráli jen roli výpravných kulis v politické hře.

Možná Nebeský překvapí, projeví velký talent a nakonec se ukáže jako nejlepší šéf drah všech dob. Přinejmenším v počátku jej ovšem bude provázet pachuť politické trafiky. České dráhy nečeká lehké období, musejí se vyrovnat s konkurencí při liberalizaci trhu a s nedostatkem zaměstnanců v provozu. Chybějí strojvedoucí, posunovači i mechanici. Jakou mají mít motivaci do další práce a respekt k managementu, když se stát chová ve vrcholovém vedení jako slon v porcelánu?

Druhou důležitou skupinou jsou věřitelé. Jak si hrátky v čele drah vyloží, uvidíme příští rok na jaře, až budou dráhy obhajovat rating. Jisté je, že věřitelé nestabilitu vnímají. Smutné je, že do agentury Moody’s jezdí za České dráhy hájit rating každý rok někdo jiný. Agentuře časté změny v managementu drah a politický vliv na firmu neunikly, kritizovala je už letos v létě.

Hnutí ANO razí mimo jiné heslo, že stát je třeba řídit jako firmu. Pro začátek by stačilo, kdyby jednu velkou státní firmu řídilo jako firmu, a nikoli jako stát. České dráhy stále patří k největším společnostem v zemi a bylo by dobré, kdyby je vedli ti nejlepší. Hlásili se, ale stát jimi pohrdl. Jistě lze namítnout, že post v čele drah byl vždy politickou záležitostí. Pak si ale můžeme odpustit šaškárny s výběrovým řízením.

Autor je spolupracovník redakce