Komentář Petra Koubského: Jsme tvárná hlína v cizích rukou

Facebook

Facebook Zdroj: profimedia

Každá učebnice krizové komunikace vám poradí, že když máte průšvih, musíte vytvořit dvě sdělení: obranné a pozitivní. V obranném se snažíte zbavit odpovědnosti, v pozitivním upřít pozornost veřejnosti na něco příjemnějšího. Problém Facebooku je teď v tom, že pozitivní sdělení pořád ne a ne vymyslet. A zatím akcie padají.

Zato mu docela dobře jde obrana. Snaží se svalit veškerou vinu za skandál s ovlivněním voleb na společnost Cambridge Analytica a jejího dodavatele dat Aleksandra Kogana. To by mohla být win-win-win strategie. Facebook bude vypadat co nejvíc jako oběť a co nejméně jako viník. Cambridge Analytica získá pověst nejprohnanějšího politického manipulátora na planetě, a nezničí-li ji soudní spory, má jisté zakázky na sto let dopředu. A uživatelé se uklidní, že teď už bude všechno v pořádku, protože Facebook je jako televize: všichni na něj nadávají, ale málokdo by se bez něj skutečně chtěl obejít.

Tahle strategie by mohla fungovat. S realitou má tedy společného pramálo, ale čekali byste, že aféra s manipulacemi se bude řešit bez další manipulace?

Skutečným původcem průšvihu je samozřejmě Facebook. Data mu nikdo neukradl. Facebook umožnil Koganovi jejich získání zcela v souladu se svými pravidly. Kogan pak, pravda, data navzdory těm pravidlům prodal dál. Jenže to je v celkovém obrázku jen detail. Podstatný z hlediska právní odpovědnosti, přesto jen detail. Poskytování dat o uživatelích je samou podstatou činnosti Facebooku. Na tom jediném vydělává peníze.

Použil jsem záměrně slovo původce průšvihu, nikoli viník. Když Facebook výhodně obchoduje s našimi daty, pak je nezneužívá, jen používá. V souladu se svými obchodními podmínkami, na které jsme dobrovolně přistoupili. Jinak by nám nedovolil založit si účet. Právně nemůže být o zneužití řeč. A morálně… inu, velká vlna pohoršení přichází teď, ale ten model funguje už přes deset let. Dokud nám prodával čokoládové tyčinky, trápil se tím málokdo. Teď nám prodal amerického prezidenta.

Ostatně opravdu prodal? Pokládá se za hotovou věc, že lidé z Cambridge Analytica zafungovali jako démoničtí kingmakeři. Jenže zatím nikdo neprokázal, jak velký vliv na zvolení Trumpa jejich činnost doopravdy měla. Dokonce není jasné, zda vůbec měla vliv. Nikdo ani neví, jak to změřit. Pohybujeme se v oblasti víry a magie.

Facebook v honbě za penězi stvořil megastroj ovlivňující společnost. Detailům jeho fungování rozumí jen on sám (klíčové algoritmy tají), důsledkům jeho fungování nerozumí nikdo. Základním principům bychom ale měli rozumět všichni. Ten hlavní je: nejsme zákazníci Facebooku, jsme surovina, kterou Facebook svým skutečným zákazníkům prodává (spolu s nářadím pro její zpracování). Neříkám, že máte zrušit účet, já to taky neudělám. Ale tu předchozí větu si zapamatujte.

Autor je analytikem IT