Komentář Roberta Maleckého: Džungle na silnicích

Ministr vnitra z ČSSD Jan Hamáček (vpravo) a policejní prezident Jan Švejdar představili nové vozy pro Policii ČR.

Ministr vnitra z ČSSD Jan Hamáček (vpravo) a policejní prezident Jan Švejdar představili nové vozy pro Policii ČR. Zdroj: ČTK

Hlavním terčem kontrol na silnici jsou především stará vozidla.
Bezpečnostní akce dopravní policie bývají nárazové.
Policii má být na silnicích vidět. Ne na rovince na konci vsi, kde změří padesátku.
Bezpečnostní akce dopravní policie bývají nárazové.
Agresivní řidiči by měli dostávat přísnější tresty
6
Fotogalerie

Na českých silnicích od počátku roku zahynulo 219 lidí, stejně jako za první pololetí předchozího roku. Očekávání byla přitom lepší, provoz totiž vlivem koronavirové krize poklesl zhruba na polovinu. Nestalo se.

Někteří se diví, jiní zase chtějí rychle měnit zákon a bodový systém čili pořád stejná písnička. Akce – a reakce. Vžitá představa, že když něco nefunguje, je třeba rychle změnit zákon, pravidla, regulovat, trestat. Řešení je přitom jednodušší, než by se třeba superministrovi dopravy, průmyslu, obchodu a vlastního marketingu Karlu Havlíčkovi mohlo zdát.

Ano. Příslušná čísla představil na speciální tiskové konferenci ministr dopravy. Slovo doprava má sice v názvu jednoho ze svých rezortů, ale bývalo dobrým zvykem a odpovídá to i náplni práce jednotlivých ministerstev, že dopravní statistiky prezentoval šéf dopravní policie. Popřípadě ministr vnitra, když dopravku káral nebo jejího šéfa vyhazoval.

Doba marketingová si však žádá činy – pardon, slova – a ministr Havlíček, jak známo, vstává dřív než kolega Hamáček, čili byl v médiích první.

K samotné podstatě Havlíčkova sdělení: Na silnicích sice během koronakrize klesl provoz, ale zmizeli z nich i policisté. Dokonce na to po několik dlouhých týdnů měli nařízení policejního prezidenta, aby preventivně nevstupovali ve styk s veřejností. Někdo se diví, jiný vidí jasnou souvislost.

Kdo situaci zvrátí? Ano, je tu přece vláda. Už v létě bude jednat a chce překopat bodový systém, přitvrdit. Pokolikáté už za poslední roky? Říká se tomu legislativní optimismus, přesvědčení, že vše se dá vyřešit zákony, paragrafy, regulací.

Česko na tom přitom není z pohledu statistik špatně. Drží se v průměru EU, v roce 2017 bylo dokonce na silnicích nejméně mrtvých od roku 1961. Pak ovšem počty začaly znovu růst, a to hlavně vinou motorkářů.

Dříve než sáhneme do zákona, můžeme zkusit jednoduché řešení. Policii bude na silnicích vidět. Ne na rovince na konci vesnic, kde změří padesátku. Ne při nárazových akcích typu Kryštof. Přestane spoléhat na robotizovaná měření, která slouží především jako vítaný zdroj peněz měst a obcí. Pomáhat a chránit platí jako marketingové heslo. Na piráty ale platí hlavně represe.