Komentář Tomáše Salomona: Odložme splátky těm, kteří to skutečně potřebují

Ministryně financí Alena Schillerová

Ministryně financí Alena Schillerová Zdroj: ČTK

Poslanci a ministryně v rouškách do Sněmovny:Vicepremiérka Alena Schillerová používá jednorázové roušky (24. 3. 2020)
Alena Schillerová (za ANO) ve Sněmovně hájila před poslanci nárůst schodku rozpočtu na 200 miliard, na jejím facebooku se již objevilo, že poslanci návrh schválili
3
Fotogalerie

Ministryně financí o víkendu navrhla plošné odložení splátek všem klientům. Pevně věřím, že paní ministryně měla na mysli plošné odložení pro všechny, jejichž schopnost splácet byla omezena koronavirem, a kteří o odložení požádají. Opačný postup tedy paušální, plošné a automatické odložení splátek úplně všem klientům, by totiž bylo v tuto chvíli kontraproduktivní. To, co ekonomika potřebuje, je adresná pomoc.

Tak jako bude chytrá karanténa efektivně pomáhat lidem nakaženým koronavirem, měly by i odklady splátek pomáhat těm, kteří kvůli koronaviru nemohou splácet. Efektivnost adresných odkladů potvrzuje jak dosavadní intenzivní pomoc bank, tak názory většiny ekonomických expertů.

Banky nabídly pomocnou ruku svým klientům již takřka před dvěma týdny, když je veřejně ujistily, že nabídnou odklad splátek všem, jejichž schopnost splácet úvěry je ohrožena pandemií. Banky nečekaly na vládní diskuse a návrhy, ale okamžitě nabídly adresnou pomoc ohroženým klientům. Dobře víme, že žádná banka nemůže prosperovat, neprosperují-li její klienti. Proto již 18. března začaly první banky přijímat žádosti o odklad splátek. Jen Česká spořitelna jich zpracovala za první týden více než 20 tisíc. Bez nejmenších problémů nadále zpracovává zhruba 2 500 žádostí o odklad denně a světe div se, po týdnu začíná počet žádostí vykazovat klesající tendenci.

Je přece zřejmé, že pandemie ekonomicky rozhodně nepostihla všechny bankovní klienty. Banky se logicky a férově snaží, aby jejich pomoc směřovala co nejrychleji a v maximální míře především k těm klientům, jejichž schopnost splácet byla pandemií skutečně ohrožena. Proto za klienty, kteří mají sjednané pojištění schopnosti splácet, platíme toto pojištění po dobu odkladu. Proto jsme od začátku umožnili odklad na tři měsíce pro individuální a pět měsíců pro firemní klienty a jsme připraveni odklad klientům prodloužit na šest měsíců, bude-li jejich schopnost splácet i nadále ohrožena pandemií.

Proto jasně deklarujeme, že pokračujeme ve standardním úvěrování a financování. Proto jsme zapojeni v programu státem garantovaných půjček COVID. Jsme si vědomi, že zajištění financování všech klientů je klíčovou podmínkou jak pro přežití firem a podnikatelů, tak zejména pro udržení desítek tisíc pracovních míst, které jsou v důsledku pandemie v ohrožení.

A proto také doufám, že plošným odložením paní ministryně myslela právě adresné odložení splátek všem pandemií postiženým klientům, kteří o odklad požádají. V opačném případě plošného odložení splátek všem klientům bez rozdílu by totiž bylo nutné klást si znepokojující otázky: Jaké dopady budou mít plošné odklady povinnosti splácet na budoucí platební morálku nejen v podnikatelském prostředí? Chceme na úkor klientů, kteří skutečně kvůli pandemii nemohou splácet, dotovat i dlužníky, jejichž stávající insolvenci vůbec nezavinila pandemie?

Věřím, že vláda bude k odkladu splátek přistupovat tak chytře a s rozmyslem jako k probíhajícímu a dosavadnímu boji proti pandemii obecně. 

Autor je generální ředitel České spořitelny