Marek Janečka: Lithium láme rekordy, šance na zahájení těžby na Cínovci roste

Těžba lithia v Chile

Těžba lithia v Chile Zdroj: Reuters

Tak trochu ve stínu růstu cen ostatních komodit aktuálně míří na nová historická maxima ceny lithia, tedy kovu, od jehož hodnoty se odvíjejí ceny lithiových baterií používaných nejen v elektromobilech. Cena 99procentního uhličitanu lithného v Asii překonala maxima z konce roku 2017 a od začátku roku se více než ztrojnásobila.

Ceny komodity jsou tlačeny stabilně rostoucí poptávkou po bateriích, která by měla v důsledku ambiciózních plánů na snižování emisí v nejbližší době ještě akcelerovat. Důležitou úlohu má v celém procesu Čína, která nedávno představila svůj plán na karbonovou neutralitu do roku 2060. Podstatnou roli tady bezesporu sehraje také přechod na elektromobily v rámci osobní dopravy. Snahy o urychlení této transformace dokládá skutečnost, že v Číně již každý pátý prodaný automobil za třetí kvartál roku 2021 jezdí na elektrický pohon.

Na druhou stranu světová produkce lithia klesla loni o pět procent na 82 tisíc tun, což je téměř o 14 procent méně než v roce 2018. Příčinou tohoto poklesu byla především nízká cena uhličitanu lithného, která se loni místy pohybovala okolo pěti tisíc dolarů za tunu, což u některých producentů znamenalo ztrátovou těžbu. Aktuálně se však jeho cena blíží v přepočtu hodnotě 28 tisíc dolarů za tunu.

Po letech zlevňování tak naděje na ještě levnější baterie a elektromobily berou aktuálně za své. Přidáme-li k tomu vysoké ceny ostatních surovin, vlna zdražování se nevyhne ani segmentu EV.

Na druhou stranu vysoké ceny lithia jsou jednoznačně pozitivní pro těžaře žádaného kovu, jako je například společnost Albemarle. Akcie jednoho z největších světových producentů lithia se v letošním roce zhodnotily o více než 80 procent. Rekordní ceny jsou dobrou zprávou i pro akcionáře ČEZ, protože zvyšují potenciální rentabilitu těžby lithia na Cínovci, kde se po roce 2025 plánuje vytěžit odhadem více než 35 milionů tun horniny během 20 let.