Braniborsko, centrum elektromobility. Po Tesle tam postaví továrnu Rock Tech Lithium

Braniborsko se mění na evropské centrum elektromobility. Vedle Gigafactory 4 od Tesly zde v příštích letech vznikne také továrna společnosti Rock Tech Lithium na výrobu hydroxidu lithného.

Braniborsko se mění na evropské centrum elektromobility. Vedle Gigafactory 4 od Tesly zde v příštích letech vznikne také továrna společnosti Rock Tech Lithium na výrobu hydroxidu lithného. Zdroj: profimedia.cz

Gigafactory americké automobilky Tesla nedaleko Berlína má zahájit výrobu koncem letošního roku. Rock Tech Lithium se může stát jejím dodavatelem.
„Braniborsko bude v budoucnu domovem celého řetězce od surovin, přes výrobu a recyklaci baterií až po vývoj samotných elektromobilů,“ uvedl tamní ministr pro hospodářství, práci a energetiku Joerg Steinbach (SPD).
3
Fotogalerie

Kanadská společnost Rock Tech Lithium plánuje postavit v Braniborsku novou továrnu, která bude vyrábět hydroxid lithný pro baterie do elektromobilů, informuje agentura Reuters. Závod vznikne ve městě Guben u německo-polských hranic a jen asi devadesát minut jízdy autem od lokality, kde Tesla staví svou Gigafactory 4. Ta se potenciálně může stát hlavním odběratelem podniku.     

Rock Tech Lithium do továrny investuje celkem 470 milionů eur, téměř dvanáct miliard korun. Spuštění výroby se plánuje na rok 2024. Závod bude mít na začátku kolem 160 zaměstnanců a měl by být schopen ročně vyprodukovat 24 tisíc tun hydroxidu lithného. Takové množství stačí na výrobu lithium-iontových baterií pro půl milionu elektrických vozů.

Cenné papíry Rock Tech Lithium v reakci na novou zprávu v úterý prudce zdražily o 5,73 procenta na 4,8 kanadského dolaru za akcii. Za poslední rok posílily již o 380 procent.    

Podle braniborského ministra pro hospodářství, práci a energetiku Joerga Steinbacha (SPD) projekt potvrzuje postavení jeho spolkové země coby německého centra pro rozvoj elektromobility. „Braniborsko bude v budoucnu domovem celého řetězce od surovin přes výrobu a recyklaci baterií až po vývoj samotných elektromobilů,“ uvedl Steinbach. 

„Stáváme se lithiovým partnerem pro automobilový průmysl a budujeme pro to naši vlastní, dosud neexistující infrastrukturu pro výrobu hydroxidu lithného v Evropě,“ říká Dirk Habecke, výkonný ředitel Rock Tech Lithium. Guben je na základě Habeckova mínění ideálním místem pro daný záměr. „V našem rozhodování samozřejmě hrály významnou roli i tamní dotace,“ přiznává šéf kanadské firmy. 

Video placeholde
Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa? • Videohub

Řada velkých světových automobilek a producentů baterií včetně Tesly či Volkswagenu v poslední době navyšuje své výrobní kapacity v Německu, neboť očekává, že zde v příštích letech dojde k masovému rozšíření elektromobility.

„Pro rozvoj elektromobilů v Česku jsou to určitě pozitivní zprávy,“ myslí si Lukáš Hataš, výkonný ředitel tuzemské Asociace pro elektromobilitu. „Němci se opravdu stávají evropskými lídry v tomto segmentu. Je velká škoda, že Češi naopak v elektromobilitě zaspali,“ dodává Hataš.    

Gigafactory 4, kterou v Braniborsku buduje americká Tesla, se chystá zahájit provoz koncem letošního roku. Podle tvrzení šéfa automobilky a nejbohatšího muže světa Elona Muska má produkovat až 520 tisíc elektromobilů ročně. Do fáze plné výroby se ovšem dostane nejdříve za rok. 

Otevření továrny rovněž komplikují soudní spory. Podle části tamních obyvatel a úřadů v oblasti Grünheide u Berlína, kde Gigafactory 4 stojí, dochází k ničení životního prostředí. Neočekává se však, že by soudy Muskovy plány na letošní spuštění výroby znemožnily.        

Svou vlastní gigafactory by v budoucnu mohla mít i Česká republika. Její otevření na našem území již delší dobu zvažuje německý koncern Volkswagen. Zda se tak opravdu stane, se nicméně rozhodne až v prvním pololetí příštího roku.