Jiří Tyleček: Námořní přeprava zlevnila, ceny zboží však zůstávají | E15.cz

Námořní přeprava zlevnila, ceny zboží však zůstávají

Lodní doprava kontejnerů zlevňuje.
Lodní doprava kontejnerů zlevňuje.
• 
ZDROJ: Reuters

Jiří Tyleček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Není to tak dávno, co maloobchodní prodejci museli ve velkém omezovat svoji nabídku kvůli problémům v námořní přepravě. Společnosti jako IKEA, Amazon nebo Walmart si dokonce pronajaly vlastní lodě, aby měly zákazníkům co nabídnout. Přepravní kapacita totiž byla kvůli post­covidovému růstu a zahlceným přístavům obtížně dostupná. Krize v přepravě znamenala zpoždění dodávek a prudký růst ceny zboží, ve kterém se promítaly rekordní ceny přepravy kontejnerů. Nyní zájem o přepravu upadá.

Za transport 40stopového kontejneru ze Šanghaje do Rotterdamu se nyní platí 3100 dolarů, což znamená takřka osmdesátiprocentní meziroční pokles. Navíc doba transportu klesla dle společnosti Flexport až o 35 procent. Obchodníci neobjednávají. Trápí je zlověstný výhled globálního obchodu spjatý s růstem sazeb a inflačním prostředím, zpomalováním globální ekonomiky, politikou nulového covidu v Číně a s válkou na Ukrajině.

Americká společnost FedEx a dánský přepravní gigant A.P. Moller-Maersk nedávno varovaly, že situace v globálním obchodu se prudce zhoršuje. Tyto společnosti očekávají pokles poptávky po svých službách a maloobchodní prodejci jim dávají za pravdu. Jednak se chystají na chudé Vánoce, ale zároveň také stále rozpouštějí vysoké zásoby zboží, které si ještě v panice z Asie objednali.

Propad cen přepravy straší a zároveň uklidňuje makroekonomy. Potvrzuje sice zpomalení globální ekonomiky, ale zároveň tlumí inflační problém. Výrazné meziroční zlevnění přepravy dává munici těm, kteří tvrdí, že centrální banky mohou přestřelit svoji snahu o rychlé utažení měnové politiky. S takovými soudy je však třeba být opatrný. Vysoké ceny energií i náklady na mzdy by totiž levnějšímu zboží v regálech měly zabránit. Navíc data ukazují, že ceny zboží už dávno nejsou tahounem inflace. Takže ani další zpomalování jejich růstu nemusí z pohledu centrálních bank mnoho znamenat.

Autor je analytik společnosti XTB

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newslettery