Češi během Black Friday utratí v e-shopech sedm miliard

Nakupování v obchodě

Nakupování v obchodě Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Češi letos během slevového týdne Black Friday, kolem pátku 25. listopadu, utratí na internetu zhruba sedm miliard korun, což je podobný objem jako loni. Black Friday a další slevové akce, například Cyber Monday, chce k nákupu alespoň části dárků využít 67 procent uživatelů. ČTK to řekl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Skutečné slevy se během akce Black Friday podle nákupního srovnávače Heureka.cz pohybují každý rok zhruba kolem 19 procent. "Přitom rozdíly v cenách produktů u jednotlivých prodejců se mohou i bez slevových akcí lišit až o 50 procent," uvedl šéf analytiků Heureky Michal Buzek. Vzhledem k aktuální ekonomické situaci se podle něj dá předpokládat, že si na slevové akce zákazníci letos počkají.

K nejoblíbenějšímu sortimentu během Black Friday tradičně patří elektronika, od televizí, notebooků a mobilních telefonů po kávovary, kuchyňské roboty nebo třeba vysavače. Mezi značky, které se těší během Black Friday největší oblibě patří Pandora, Xiaomi, Sodastream, Samsung, Apple nebo Tchibo.

Zhruba 55 procent Čechů podle průzkumu e-shopu Glami plánuje ve slevě nakupovat oblečení. Většina ale 25. listopadu nakoupí až podle dostupné nabídky slev, více než pětina si přibližně naplánuje nákup, ale nebude si dělat nákupní seznam. Jen šest procent lidí si nákupní seznam dělat bude, loni to bylo 22 procent.

Největší e-shop se spodním prádlem Astratex startuje slevy k Black Friday od 14. listopadu. "První fáze přináší slevu až 70 procent, od 24. listopadu naše nabízené slevy stoupnou až na 80 procent. Následně přijdou akce na Cyber Monday,“ dodal ředitel marketingu Astratex Karol Guláš.

Podobně chystají zahájení předvánočních slevových akcí s předstihem i další velké e-shopy. Například největší obchodník s elektronikou Alza.cz zahajuje Black Friday už ve středu 9. listopadu, Mall.cz slevy nabízí od 21. října.

Slevy na černý pátek nabízejí i firmy v sektoru služeb. Například televizní operátor Telly už roky poskytuje v tomto období speciální slevu. Podle šéfa televize Vladimíra Rusnáka během tří dnů, kdy je nabídka aktivní, stoupá počet objednaných televizních balíčků přibližně o 80 procent.