Německý diář Petra Fischer: Pivovary jsou v ohrožení. Po desetině trhu sahá nealko pivo

Pivo

Pivo Zdroj: Pexels

Pivo
2
Fotogalerie

Covidové výpadky v německých restauracích prudce snížily konzumaci piva. A tak není divu, že Německo loni vykázalo nejmenší objem vyrobeného piva za posledních třicet let. Meziroční pokles nevypadá tak děsivě, celková výroba piva klesla podle Spolkového statistického úřadu o 2,2 procentního bodu na 8,5 miliardy litrů, přesto jde o rekordní záznam od roku 1993, kdy se v Německu měnilo nastavení spotřební daně z piva a dalšího alkoholu, což znamenalo prudkou změnu celé branže.

Německé výrobce zachránil export

Ještě v roce 1993 se v Německu vyrobilo a také z velké části vypilo 11 miliard litrů piva. Pokles je to vytrvalý a kontinuální. Za necelých třicet let se výroba snížila o celou čtvrtinu. Pivovary drží nad vodou rostoucí poptávka po německém pivu v zahraničí, kam putuje 1,5 miliardy litrů piva vyrobeného německými pivovary. Výroba piva pro Německo tak spadla až na sedm miliard litrů ročně.

O německé pivo je největší zájem mimo země Evropské unie, například ve Spojených státech. Celkově mimo EU putuje přes osm set milionů litrů piva německé provenience. Za minulý rok šlo o nárůst vývozu o 12,4 procenta, což také německé pivovary zachránilo před nejhorším. Naopak německá produkce směřující do zemí Evropské unie delší dobu klesá, loni to byl podle spolkových statistiků pokles o čtyři procentní body.

Větší část viny za pokles domácí spotřeby piva v Německu samozřejmě nesou opatření proti šíření koronaviru. V měsících s nejsilnějším lockdownem klesla spotřeba piva až o 85 procent (řada pivovarů musela navařené pivo vylít). Němci zkrátka vypijí mnohem více piva v restauracích a na různých slavnostech a oslavách než doma. Jakkoliv pití lahvového piva je výhodné zejména kvůli násobně nižší ceně, Němci na pivo raději zajdou do restaurace nebo baru.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce ve světě • Videohub

Dopady hygienických opatření proti šíření koronaviru se v gastronomii a hoteliérství ještě naplno neprojevily, vše se drtivě ukáže až ve chvíli, kdy se uvolní všechna opatření, vládní regulace a pomoc. Některé podniky jedou dál víceméně s podporou státu a udržují zaměstnance na kurzarbeitu, některé menší provozovny už musely zavřít, jiné otevřeně zkrachovaly. V oboru je také velký nedostatek lidí, protože mnoho z nich během lockdownů odešlo a našlo si jiné pracovní místo. Všeobecně se očekává, že tento trend bude pokračovat zejména v centrech velkých německých měst, kde se lidé do restaurací budou vracet jen velmi pomalu. Zatím se tedy nedá očekávat taková spotřeba piva jako v minulých letech.

Čtvrtina pivovarů bojuje o přežití

Podle Holgera Eichela, šéfa Svazu německých pivovarů, se pivovary s tímto obrovským výpadkem gastronomického odbytu nedokázaly vyrovnat a rozhodně se nevracejí na své. Naopak se musejí připravit na to, že zájem o pivo ještě poklesne. Celá čtvrtina pivovarů, tvrdil Eichele v německé televizi, je proto v přímém existenčním ohrožení. Částečně by jim mohl pomoci růst cen piva, k němuž musely pivovary přistoupit, aby kompenzovaly covidové výpadky a růst nákladů na energie a dovoz surovin. Tři největší pivovarnické skupiny v Německu – Krombacher, Veltins a Radeberger – zvyšují tedy cenu o 30 až 50 centů (osm až 12 korun) na půllitr v restauraci. U lahvového piva bude dopad mnohem menší. Celkové zvýšení by mělo být pět centů (1,20 koruny) na lahev, tedy jedno euro (24 korun) na celou basu piv.

Mírný pokles statistici hlásí i u nealkoholického piva. Snížení výroby o 1,6 procentního bodu je nicméně jen meziroční výkyv, protože během koronavirové dvouleté sezony nealko pivo vcelku táhlo a všechny jeho druhy včetně těch všelijak ochucených zaznamenaly nárůst zájmu o 5,5 procenta.

Trend velí neopít se

Obliba nealkoholického piva v Německu v posledních letech prudce roste. Není to nic nového, jde o civilizační kulturní trend – užít si chuť piva, a přitom se neopít, tedy něco jako pít kávu bez kofeinu. Němci těmto civilizačním trendům velmi podléhají, a tak dnes sedm procent z veškerého piva v Německu tvoří pivo bez alkoholu.

Růst je to dynamický. Ještě před deseti lety hlásily německé pivovary 430 milionů litrů nealkoholického piva, dnes už 660 milionů litrů. Svaz německých pivovarů proto odhaduje, že desetinu trhu získají nealkoholická piva dříve, než se čekalo, tedy už v roce 2025, nikoli až kolem roku 2030. To, co se zatím nedaří v objemu nealkoholického piva, je už naplněno v počtu značek. Svaz německých pivovarů uvádí, že ze zhruba sedmi tisíc značek piv v Německu je celá desetina nealkoholických. Celou třetinu nealkoholických nápojů tvoří v Německu oblíbený radler, tedy pivo s citronovou limonádou. Stále více se přitom – podobně jako na českém trhu – prodává verze zcela bez alkoholu, zatímco klasický radler, který se stále ještě také míchá z čerstvého čepovaného piva a lahvové citronády, má ještě dvě procenta alkoholu.