Petr Kolman: Rejstřík přestupků může pomoci

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Anna Vackova

Situace ve Šluknovském výběžku nyní může asi málokoho nechat lhostejným. Počátkem září se sešli starostové tamních měst a obcí se zástupci ministerstva vnitra. Z jejich zasedání vzešlo takzvané Šluknovské desatero, deset bodů, jejichž splnění starostové požadují od české vlády a zákonodárců. Rád bych se zastavil u jednoho zatím spíše opomíjeného bodu.

Žádná výjimka

Stejně jako starostové ze severu dlouhodobě podporuji zavedení centrálního rejstříku (evidence) přestupků. Ten v Česku v současné době bohužel stále neexistuje. Jeho přínosem by mimo jiné bylo, že příslušný správní úřad by byl informován o „přestupkové minulosti“ pachatele. Zároveň by registr umožnil, po příslušné legislativní úpravě, prohřešky sčítat. Nebyli bychom v EU žádnou výjimkou. V zahraničí přestupkové registry existují, najdeme je v Nizozemsku či v sousedním Rakousku.
Pro neprávníky připomeňme, že přestupky a sankce za ně se nezapisují do rejstříku trestů, takže přestupkový postih se ani ve výpisu z rejstříku trestů neobjeví. Například nový zaměstnavatel se o něm proto nemá šanci dozvědět. Přestupky se sice evidují, nikoli však centrálně. To znamená, že úřad, který o přestupku rozhodl, má příslušný záznam pouze ve své vlastní evidenci.

Erga omnes

Vzpomeňme na kauzu Pacovský. Zmíněný člověk vytáhl na své sousedy v jihočeských Litvínovicích zbraň a začal střílet. Po incidentu zůstali na zemi ležet tři mrtví. Pak se ukázalo, že střelec terorizoval, byť méně drasticky, své spoluobčany už dlouhá léta předtím. Úřady však řešily každý jeho přestupek zvlášť. Pachatel proto pokaždé vyvázl pouze s drobným správním trestem. Podobným případům, jež nakonec mohou vyústit v obrovskou tragédii, by pomohl zabránit právě centrální rejstřík přestupků.
Je dobré zmínit, že nejde o úplnou novinku. Politici slibovali centrální evidenci přestupků již v létě 2010 při sestavování programu koalice. Vyjednávači vznikající koalice se na tomto opatření sice shodli, ale tím to skončilo.

Co všechno by se mělo evidovat? Přijde mi rozumné, aby se evidovaly všechny přestupky proti majetku dle paragrafu 50 přestupkového zákona, tedy krádeže, zpronevěry, podvody či ničení cizí věci, při nichž vznikla škoda do pěti tisíc korun. Stejně tak by se zapisovaly i přestupky proti občanskému soužití dle paragrafu 49 téhož zákona, například vyhrožování násilím nebo drobná ublížení na zdraví.

Pevně doufám, že nebudu, jak se ve vypjaté debatě o Šluknovsku často stává, šmahem perfidně obviněn z rasismu. Centrální přestupkový rejstřík je standardním právním institutem a samozřejmě platí pro všechny bez rozdílu, tedy erga omnes.

Způsoby a důvody

Jsem si samozřejmě vědom, že centrální rejstřík přestupků není žádným všelékem. Ale určitě by to byl potřebný kamínek do mozaiky zlepšení bezpečnostní situace nejen na severu Čech.

Vedle toho samozřejmě nezbývá než neustále pracovat na nikdy nekončícím díle jménem vymahatelnost práva v Česku. V sektoru práva trestního je nutno nepolevit ve snaze, aby docházelo k důslednému a hlavně rychlému sankcionování trestných činů a správních deliktů. Jak nám již dlouho říká teorie trestního i správního práva: Rychlé vynesení trestu má výchovný a varovný efekt na celou společnost! Kdo něco opravdu chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod.

Autor je právník a vysokoškolský pedagog