Stanislav Šulc: Aj Wej-wej to Hell

Čínský umělec a disident Aj Wej-wej

Čínský umělec a disident Aj Wej-wej Zdroj: Profimedia.cz

Je překvapivé sledovat, čemu západní média dokážou tleskat, když jde o jimi preferované celebrity.

A hlavně ty, jež svým chováním zlobí čínské (či ruské) oficiální úřady. Pussy Riot a jejich bizarní akce se nachválily dostatečně.

Nyní nás čeká podobná vlna. Do jejího centra se postavil čínský disident a „umělec“ Aj Wej-wej, když oznámil svůj další „umělecký“ projekt. Bude jím heavymetalová deska. Tleskejme, nic jiného nám ani nezbývá. Když jde o aktivity čínských disidentů, je třeba chválit i to, co bychom jinde zavrhovali. A heavymetalová deska je ve 21. století podnik vskutku zavrženíhodný.

Jistě si všichni rádi zavzpomínáme na osmdesátky, podivné účesy, ošklivé oblečení, kastrátové vokály a kolovrátkové melodie, to vše hrající si na děsně drsnou hudbu. Ale mělo by to být zakonzervováno v osmdesátkách a v našich nostalgických myslích.

Proboha, proč něco takového křísit dnes, když už jsme se posunuli ve vývoji metalu mnohem dál?

Možná je ale vše jinak. Aj Wej-wej chce nechat desku posoudit a schválit sirem Eltonem Johnem. A ten, jak všichni dobře víme, je expertem na heavy metal. I když počkejte, vlastně není. Je dokonalým opakem odborníka na heavy metal.

Tím to přestává definitivně dávat smysl a můžeme to celé považovat za první skutečné umělecké dílo Aj Wej-weje. Vymyslel blbost, vypustil ji do světa a dekonstruuje, jak moc hloupý západní svět je, když ji vynáší do nebes.

Ale to by se asi Západu moc nelíbilo, a tak Aj Wej-wej nakonec asi bude muset přece jen tu špatnou desku nahrát. A jmenovat by se mohla Aj Wej-wej to Hell po vzoru slavné Highway to Hell.

Černobílý New York podle Aj Wej-weje