🎧 Malé firmy často podceňují kyberbezpečnost. Přitom jsou vstupní branou útoků na velké korporace, říká šéf Cleverbee

Hostem podcastu Business Club byl šéf Cleverbee Michal Štěpánek.

Hostem podcastu Business Club byl šéf Cleverbee Michal Štěpánek. Zdroj: e15

Jan Novotný

Kybernetické hrozby sílí a proměňují se – nejde už jen o výkupné, ale i o politické cíle a sběr dat bez vědomí uživatelů. Podle Michala Štěpánka, šéfa společnosti Cleverbee, se firmy musí rychle adaptovat a vnímat bezpečnost jako strategickou prioritu. Menší podniky přitom bývají nejzranitelnější a mohou být cílem právě proto, že kyberbezpečnost podceňují.

Kyberbezpečnost dnes už dávno není pouze otázkou pro IT oddělení, ale strategickým tématem vedení firem a jejich představenstev. „Hrozby přicházejí ze všech možných stran a vedení společností má odpovědnost nejen za vlastní data, ale i data zákazníků. Vedení, které se o kyberbezpečnost nestará, podstupuje velká rizika, která často ani nevnímá," říká v podcastu Business Club e15 Michal Štěpánek, šéf společnosti Cleverbee.

Proměna kyberbezpečnosti v klíčové strategické téma souvisí s rostoucí silou, četností i pestrostí kyberútoků. Vedle kriminálních motivací, jako je výkupné, se stále častěji objevují i politické motivace, včetně ovlivňování voleb či shromažďování osobních dat uživatelů. „Nejde jen o klasické hackerské útoky. Data se sbírají každodenně přes mobily nebo auta, často bez našeho vědomí," vysvětluje Štěpánek.

Menší firmy jsou nejzranitelnější

Malé a střední firmy přitom zůstávají zranitelnější, protože kyberbezpečnost často podceňují. Útočníci je přitom využívají jako vstupní bránu k větším korporacím. „Často vidíme, že útok začíná u malé firmy, která nedbá dostatečně na ochranu, a přes ni se útočník dostane do velké společnosti," upozorňuje Štěpánek.

Konkrétní příklad představuje farmaceutická společnost, která měla zhruba čtyři tisíce zaměstnanců. „Útok přišel přes externího dodavatele. Útočníci zaheslovali 1250 serverů a firma tři měsíce nefungovala. Multifaktorové ověřování už měli připravené, ale nestihli ho implementovat o šest týdnů," popisuje Štěpánek.

Nejslabším článkem jsou zaměstnanci

Zaměstnanci jsou často nejslabším článkem kyberbezpečnosti firem. Je proto klíčové je správně poučit. „Bezpečnost nemusí znamenat komplikace. Třeba jednotné přihlašování (single sign-on) zjednodušuje zaměstnancům práci tím, že se jedním heslem dostanou do všech systémů, čímž se minimalizuje riziko úniku hesel napsaných na papírky," říká Štěpánek.

Vedle single sign-on se dnes rozvíjejí i další moderní metody ověřování identity, jako je Face ID či snímání otisků prstů. Velkou roli hraje i nová evropská legislativa, jako jsou směrnice NIS2, nařízení DORA či nový zákon o kyberbezpečnosti. Podle Štěpánka je klíčové pochopit, že nejde jen o pořízení technologií, ale hlavně o změnu interních procesů. „Firmy musí být schopny v případě problému doložit, co se stalo, proč se to stalo a jak tomu v budoucnu předejít. To vyžaduje správně nastavené auditovatelné procesy," vysvětluje. Firmy by proto měly začít tím, že provedou audit své současné situace a postupně odstraňují nedostatky.