Invaze Číny na český trh elektromobilů skřípe. Prodeje jsou zatím marginální
Většina čínských značek, které nabízejí čistě elektrické vozy, působí na českém trhu krátce. Rozhodně se však nemohou pochlubit tím, že by se po jejich elektromobilech „zaprášilo“ po uvedení na trh. Prodeje za první půlrok se pohybují obvykle pouze v řádu jednotek, tedy až na pár výjimek.
Od ledna do června bylo v Česku zaregistrováno 6910 elektromobilů, tedy o 66 procent více než loni ve stejném období, spočítal portál cistadoprava.cz, který čerpá z dat ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů. Po českých silnicích tak jezdí více než 46 tisíc osobních automobilů poháněných výhradně baterií.
Z necelých sedmi tisíc těchto nově prodaných vozů připadá na čínské značky jen nepatrný zlomek. Zdaleka nejlépe si vedla MG, která udala 169 těchto vozů. S velkým odstupem následoval druhý nejúspěšnější čínský hráč Dongfeng s 35 prodeji. Zákazníci odebrali ještě dalších dvacet vozů pod značkou Voyah, luxusní divizí Dongfengu, a jeden další vůz pod šířeji rozkročenou značkou Forthing.
Největší čínská automobilka BYD, které se už několik let nedaří výrazněji proniknout na evropské trhy, udala pouze třináct vozů. Nutno připomenout, že do Česka oficiálně vstoupila teprve na apríla. Nabízí dva čistě elektrické modely SUV Sealion 7 a sedan Seal s cenami od 1,198 milionu, respektive 1,148 milionu korun.
Čínské elektromobily pronikají na trh postupně
„Česko je pro nás jedním z klíčových trhů v regionu. Vidíme zde značný potenciál,“ prohlásil Martin Heřmanský, který ještě v době vstupu na trh stál v čele dovozu BYD pro Česko a Slovensko. Ve strukturách BYD vydržel však pouze čtyři měsíce, od července se přesunul k francouzské skupině RCM, která provozuje dealerství značek Mercedes-Benz, Daimler Truck, Toyota, Lexus a Porsche v šesti zemích.
Další značky jako Omoda (6), XPeng (2), Leapmotor (2), SAIC (1), Arcfox (1) nebo Lojo (1) zatím v prodejích vozů na elektřinu paběrkují. Řada z nich působí na tuzemském trhu zatím jen krátce, případně jej neřadí k prioritním. Faktem ale je, že zatím je odbyt spíše zanedbatelný. Desítce značek, které v pololetí prodaly nejvíce elektromobilů v Česku, vévodila Škoda (2426 vozů), kterou následovaly Tesla (1098), Volkswagen (503), Hyundai (386), Kia (311), Mercedes-Benz (245), BMW (232), Ford (226), Volvo (209) a Toyota (192).
„Většina favoritů z řad čínských automobilek kromě MG a DongFengu začala vstupovat na český trh pořádně až tento rok. Platí to například pro BYD, XPeng a pro Cherry. Na takto malém trhu není snadné se rychle prosadit, navíc v prostředí, kde má veřejnost silné předsudky vůči elektromobilitě,“ říká expert na automobilový průmysl z poradenské společnosti EY Petr Knap.
Zákazníky se proto firmy zpočátku snaží zaujmout především „slevou“. „Cenová politika čínských značek prozatím vypadá tak, že automobily jsou odsazené zhruba o deset až patnáct procent níže oproti elektromobilům zavedených evropských značek a o trochu níže oproti vozům Tesly. Vzhledem k tomu, že transakční ceny tradičních značek jsou díky různým podporám minimálně o deset až patnáct procent nižší, tak jsou ceny de facto srovnatelné. Čínské elektromobily ale vždy nabízejí lepší technické parametry, takže cenový odskok ve prospěch Číňanů je ve skutečnosti vyšší, než je prostý rozdíl nominálních cen,“ upozorňuje expert poradenské společnosti PwC Michal Razim.
Do cenotvorby se promítají nejen zvýšená dovozní cla, která zavedla Evropská unie, ale i cenová strategie čínských značek. Ty se na mimočínských trzích podbízejí méně, než se čekalo, vysvětluje Razim. „Z hlediska kvality nabídky a produktů se domnívám, že čínské elektromobily plní svoji roli velmi dobře – oproti zavedené konkurenci jsou cenově níže, a přesto téměř vždy nabízejí výrazně lepší technické parametry. Například výkonnější pohonnou soustavu, elektromotory jsou běžně o padesát procent výkonnější nebo až o sto procent rychlejší dobíjení,“ říká Razim.
Klíčový předpoklad úspěchu je, že se čínské značky dostanou do povědomí širšího okruhu Čechů. I proto nesázejí jen na čistě elektrické vozy, v tuzemsku nabízejí i spalovací nebo hybridní vozy. Napříklag MG prodala vedle 169 elektromobilů 2436 benzinových vozů a dalších 61 hybridů. Čísla ostatních čínských konkurentů jsou podstatně níže. Ke třinácti prodaným elektromobilům reportoval BYD ještě 23 hybridů, Omoda udala vedle šesti elektromobilů také 76 automobilů na benzin.
„Postupně budují dealerskou síť a na tak malý trh budou mít nezbytně omezené marketingové rozpočty, takže i proto se u nás, kde rozhoduje poptávka firem, budou prosazovat pomaleji,“ dodává Knap. Firmy podle něj mohou tvořit zhruba osmdesát procent všech prodejů. Mají-li Číňané uspět, musejí podle Knapa rozvinout také kvalitní nabídku flexibilního úvěrového nebo leasingového financování.
„Opravdu zajímavé to začne být v okamžiku, kdy na český trh vstoupí extrémně populární Xiaomi. Míchat kartami Číňané ale začnou teprve v okamžiku, kdy začnou prodávat tisíce vozů ročně,“ dodává Razim. K tomu potřebují nejen kvalitní distribuční a prodejní síť, ale i kompletní služby včetně operativního leasingu. „O svých kvalitách, a tím pádem zůstatkových hodnotách aut budou muset přesvědčit nejen retailové zákazníky, ale i profesionály z bank, leasingových společností a flotilové nákupčí,“ říká Razim.