Nový Opatov se promění v moderní sexy čtvrť

Zdroj: FINEP CZ a.s.

 Projekt Nový Opatov, to jsou kancelářské budovy, byty, obchodní plochy, ale také velkorysý park s vodními prvky. Měl by fungovat tak, aby zde lidé mohli optimalizovat svůj pracovní i osobní život. „Návyky zaměstnanců jsou motorem změn. Lidé, si v místě, kde pracují, vytvářejí sociální vazby, děti v nich často chodí do školek i škol, a mnohdy se do nich i stěhují,“ říká Tomáš Pardubický, generálním ředitel společnosti FINEP.

Projekt jste představili již před několika lety. Jak si od té doby vede?

Postupně se nám podařilo získat potřebná povolení, a díky tomu jsme na pomyslné startovní čáře. Už dnes mohou lidé vidět zakládání budoucího parku. Máme mnoho zájemců o bydlení v lokalitě. Velmi nás těší velký zájem o bydlení od samotných obyvatel Prahy 11.

Je stejný zájem také o kancelářské budovy?

Je pravda, že covid a krize přinesly do kancelářského segmentu velké změny. My jsme se na to dlouho připravovali. Nečekali jsme sice pandemii ani válku, ale už řadu let bylo jasné, že se kanceláře budoucnosti promění. Motorem změn jsou návyky zaměstnanců, ekologické trendy. Krizové situace tuto evoluci jen urychlily.

Sledujeme také, že zaměstnanci si v místě, kde pracují, vytvářejí sociální a další vazby. V okolí přirozeným způsobem optimalizují svůj život. Hledají zde relaxační a sportovní vyžití, odehrává se zde jejich společenský život. Děti zde často chodí do škol a školek. Stále častěji se dokonce do lokality stěhují.

Jak může developer optimalizace, o které hovoříte, reálně dosáhnout?

Musí mít možnost developovat rozsáhlejší území. Proto jsme se zaměřili na city development. Právě do něho je možné promítnout skutečný urbanismus a vytvořit harmonicky se rozvíjející městskou čtvrť. Do které když umístíme kanceláře, doplníme je bydlením, stále máme dost prostoru ukotvit je v zeleni.

Ale také zde zajistit veřejnou vybavenost, která odpovídá charakteru území a jeho okolí. Když se podíváte na budoucnost Nového Opatova, je to místo, které nečerpá ze svého okolí, ale které jej naopak rozšiřuje a nabízí mnoho nového svým budoucím zaměstnancům, obyvatelům, ale i těm, kdo v okolí bydlí či pracují již dnes.

Prostorné náměstí se stane místem setkávání obyvatel Prahy 11, místem farmářských trhů, kulturních i společenských akcí. V létě bude možné podvečery příjemně strávit v letním kině, v zimě zde bude kluziště. Uspořádat tu je ale možné i koncerty, stejně jako malé sportovní akce, oslavit Vánoce rozsvícením stromu, rozloučit se se školním rokem nebo oslavit výročí republiky. Bude zde pekárna, obchody, restaurace, kavárny, služby.

Přesto – pokud dnes společnost hledá nové místo pro své zaměstnance, není větší jistota jít do již funkčního prostředí?

Záleží na druhu společnosti, její velikosti a očekávání. Něco jiného bude tento proces znamenat pro společnosti jako je Škoda, ČEZ nebo třeba IBM, něco jiného to bude pro společnosti výrazně menší, nebo s naprosto jiným přístupem a vnímáním značky. Pro firmu, která má například desítky zaměstnanců bez specifických potřeb, která nevytváří svou entitu v lokalitě na další desítky let, může být existující „office spot“ dobrým řešením. Jste-li ale lídrem na trhu, máte-li stovky či dokonce tisíce zaměstnanců a chcete do lokality promítnout svou vlastní identitu, potom vám v Praze nezbývá příliš mnoho míst, na které soustředit svou pozornost.

Opatov je jedním z tepelných mostů Prahy. Když se podíváme na mapu rozpáleného města, okolí stejnojmenné stanice metra zde bez problému najdeme…

Dnes možná, za pár let již nikoli. Pokud prostudujete náš projekt opravdu důkladně, třeba na stránkách novyopatov.cz, kde jej vyprávíme v příbězích, potom zjistíte, jakou pozornost jsme kladli na celkovou proměnu lokality. Nikoli proto, že zkratka ESG je dnes moderním pojmem, nebo proto, že vše musí být „udržitelné“. Ale proto, že už dlouhou dobu děláme věci tak, aby dohromady dávaly smysl. A můžeme se opřít o naše dřívější zkušenosti – dávno před tím, než se z toho stalo téma a marketing. Nový Opatov si sofistikovaným propojením zeleně, vody, nakládáním s dešťovou vodou a dalšími opatřeními zajistí vlastní mikroklima.

Vznikne zde jedenáctá největší vodní plocha na území hlavního města Prahy, více než dvě třetiny dešťové vody v lokalitě zadržíme pro více než 37 tisíc metrů čtverečních zeleně – tedy pro více než tři fotbalová hřiště, na kterých bude téměř 500 nových stromů, tisíce keřů. A takto bych mohl pokračovat výčtem dalších opatření, která jsou spolu velmi smysluplně propojena. To je cesta, ve které vidíme smysl i budoucnost.