Přelomový způsob, jak naložit s odpadem z potravin

Nejlepší odpad je ten, který nevznikne. To je heslo, na kterém funguje cirkulární ekonomika. A řídí se jím i středočeská Biopekárna Zemanka, která našla způsob, jak využít pivovarské mláto, ovocnou dužinu nebo kávovou sedlinu.
Spojila síly s firmami jako Plzeňský Prazdroj, UGO nebo IKEA a ze zbytkových surovin začala vyrábět krekry a sušenky. Tento přístup dokonce ocenila porota soutěže na podporu udržitelného podnikání SME EnterPRIZE a udělila Biopekárně Zemanka druhé místo.
Odebírání zbytkového mláta
První cirkulární spolupráci navázala Biopekárna Zemanka v roce 2020 s Plzeňským Prazdrojem. „V té době jsme byli první firmou v Česku, která s tímto nápadem přišla. Pro mě osobně to ale byl logický krok — naše podnikání je na udržitelnosti a ohleduplnosti k přírodě založené od samého začátku v roce 2006,” vysvětluje přístup zakladatel pekárny Jan Zeman. Biopekárna Zemanka od pivovaru začala odebírat zbytkové mláto, které vzniká při výrobě piva — surovina na první pohled nevypadá příliš lákavě, má ale jedinečné vlastnosti, mimo jiné obsahuje hodně bílkovin nebo vlákniny. Na trh tak uvedla Pivovarské krekry.
Inspirace pro ostatní
Postupně se přidaly další velké firmy — pro nábytkový řetězec IKEA vyrábí Zemanka sušenky z jejichkávové sedliny. Od freshbarů UGO odebírá dužinu, která vzniká po odšťavnění ovoce a zeleniny a peče z ní krekry, které jsou dostupné v běžných obchodech. V roce 2022 Zemanka zpracovala celkem 3,2 tun zbytkových surovin. „Předcházíme tak vyhazování kvalitních a výživných surovin a vytváříme z nich nové produkty. Věřím, že když se k našemu okolí a přírodě budeme chovat zodpovědně my sami, můžeme být také inspirací pro ostatní,” říká Jan Zeman. Nezůstalo ale jen u potravin a loni na podzim vznikla řada upcyklovaných doplňků. Z použitých pytlů od mouky se tak vyrobil například pytel na dětské hračky, nákupní taška nebo obálka na dokumenty.
Kromě cirkulárního přístupu Biopekárna Zemanka při výrobě používá i zelenou energii, dodává své produkty do bezobalových obchodů, zakládá si na používání surovin z ekologického zemědělství a podpoře lokálních farmářů. „Pro nás to byla jasná cesta. Od začátku jsme chtěli, aby každý bez dlouhého vysvětlování měl jasno v tom, z čeho naše sušenky jsou. Do teď pečeme podle tradičních rodinných receptů a naše sušenky neobsahují žádná umělá barviva nebo chemické konzervanty. Mám úctu k půdě, práci zemědělců a lidské zdraví vnímám velice propojené s přírodou, proto se všichni snažíme alespoň takhle přispět ke zdravějšímu zacházení s naší krajinou,” uzavírá Jan Zeman.
Výhra v soutěži
Biopekárna Zemanka letos v soutěži SME EnterPRIZE, kterou pořádá Generali Česká pojišťovna obsadila druhé místo. „Ocenili jsme především odvahu, se kterou se pustili do nového segmentu – cirkulárního potravinářství. Přes legislativní a výrobní překážky se jim podařilo využít pivovarské mláto, zeleninové a ovocné výlisky nebo kávovou sedlinu od řady velkých firem a vytvořit z nich chutné a kvalitní potraviny postavené na cirkulárním principu. Otevřeli si tak zcela nové možnosti, jak svým podnikáním přispívat k udržitelnější budoucnosti nás všech,“ vysvětluje rozhodnutí poroty její předsedkyně a ředitelka nadace Veronica Helena Továrková.
Soutěže SME EnterPRIZE se může účastnit kdokoliv, kdo podniká v České republice a spadá do kategorie startupů, živnostníků, mikropodniků či oblasti SME, tedy malých či středních podniků. Cílem je ocenit firmy, které v rámci svého podnikání dodržují a prosazují zásady udržitelnosti, a mají tak pozitivní dopad na oblast životního prostředí.