Nejlepší odpad je ten, který nevznikne. To je heslo, na kterém funguje cirkulární ekonomika. A řídí se jím i středočeská Biopekárna Zemanka, která našla způsob, jak využít pivovarské mláto, ovocnou dužinu nebo kávovou sedlinu.
Spojila síly s firmami jako Plzeňský Prazdroj, UGO nebo IKEA a ze zbytkových surovin začala vyrábět krekry a sušenky. Tento přístup dokonce ocenila porota soutěže na podporu udržitelného podnikání SME EnterPRIZE a udělila Biopekárně Zemanka druhé místo.
Mrkvové krekry |
Odebírání zbytkového mláta
První cirkulární spolupráci navázala Biopekárna Zemanka v roce 2020 s Plzeňským Prazdrojem. „V té době jsme byli první firmou v Česku, která s tímto nápadem přišla. Pro mě osobně to ale byl logický krok — naše podnikání je na udržitelnosti a ohleduplnosti k přírodě založené od samého začátku v roce 2006,” vysvětluje přístup zakladatel pekárny Jan Zeman. Biopekárna Zemanka od pivovaru začala odebírat zbytkové mláto, které vzniká při výrobě piva — surovina na první pohled nevypadá příliš lákavě, má ale jedinečné vlastnosti, mimo jiné obsahuje hodně bílkovin nebo vlákniny. Na trh tak uvedla Pivovarské krekry.
Pivovarské krekry |
Inspirace pro ostatní
Postupně se přidaly další velké firmy — pro nábytkový řetězec IKEA vyrábí Zemanka sušenky z jejichkávové sedliny. Od freshbarů UGO odebírá dužinu, která vzniká po odšťavnění ovoce a zeleniny a peče z ní krekry, které jsou dostupné v běžných obchodech. V roce 2022 Zemanka zpracovala celkem 3,2 tun zbytkových surovin. „Předcházíme tak vyhazování kvalitních a výživných surovin a vytváříme z nich nové produkty. Věřím, že když se k našemu okolí a přírodě budeme chovat zodpovědně my sami, můžeme být také inspirací pro ostatní,” říká Jan Zeman. Nezůstalo ale jen u potravin a loni na podzim vznikla řada upcyklovaných doplňků. Z použitých pytlů od mouky se tak vyrobil například pytel na dětské hračky, nákupní taška nebo obálka na dokumenty.
Jablečné dužinky |
Kromě cirkulárního přístupu Biopekárna Zemanka při výrobě používá i zelenou energii, dodává své produkty do bezobalových obchodů, zakládá si na používání surovin z ekologického zemědělství a podpoře lokálních farmářů. „Pro nás to byla jasná cesta. Od začátku jsme chtěli, aby každý bez dlouhého vysvětlování měl jasno v tom, z čeho naše sušenky jsou. Do teď pečeme podle tradičních rodinných receptů a naše sušenky neobsahují žádná umělá barviva nebo chemické konzervanty. Mám úctu k půdě, práci zemědělců a lidské zdraví vnímám velice propojené s přírodou, proto se všichni snažíme alespoň takhle přispět ke zdravějšímu zacházení s naší krajinou,” uzavírá Jan Zeman.
Pivovarské krekry |
Výhra v soutěži
Biopekárna Zemanka letos v soutěži SME EnterPRIZE, kterou pořádá Generali Česká pojišťovna obsadila druhé místo. „Ocenili jsme především odvahu, se kterou se pustili do nového segmentu – cirkulárního potravinářství. Přes legislativní a výrobní překážky se jim podařilo využít pivovarské mláto, zeleninové a ovocné výlisky nebo kávovou sedlinu od řady velkých firem a vytvořit z nich chutné a kvalitní potraviny postavené na cirkulárním principu. Otevřeli si tak zcela nové možnosti, jak svým podnikáním přispívat k udržitelnější budoucnosti nás všech,“ vysvětluje rozhodnutí poroty její předsedkyně a ředitelka nadace Veronica Helena Továrková.
Biopekárna Zemanka si odnesla druhé místo v soutěži SME EnterPRIZE |
Soutěže SME EnterPRIZE se může účastnit kdokoliv, kdo podniká v České republice a spadá do kategorie startupů, živnostníků, mikropodniků či oblasti SME, tedy malých či středních podniků. Cílem je ocenit firmy, které v rámci svého podnikání dodržují a prosazují zásady udržitelnosti, a mají tak pozitivní dopad na oblast životního prostředí.