V kanceláři jako doma

Zdroj: ALUPROF SYSTEM CZECH s.r.o.

V práci a pracovním prostředí trávíme velkou část každého dne a je tedy nasnadě, abychom se tam cítili jako doma. Je tedy nasnadě, aby prostor, který je k dispozici, byl co nejpříjemnější a nejpohodlnější tak, jak si to sami představujeme. Jen v místě, kde se budeme cítit dobře, bezpečně a sami sebou, se nám bude efektivně a kvalitně pracovat. 

Fyzický prostor

Jedním ze způsobů, jak se můžeme cítit dobře, je fyzický prostor. K tomu jsou v zákoníku práce dané i konkrétní podmínky toho, v jaké teplotě a například za jakých světelných podmínek by měl pracovník pracovat. A ty by měl zaměstnavatel splnit, i kdyby to znamenalo koupit přídavný elektrický radiátor nebo vybudovat nad pracovištěm další výsuvné okno. K dobrému výkonu potřebuje každý pracovník také dostatek prostoru. Jak osobního, tedy soukromí, tak doslovného. Aby se mohl věnovat zadaným úkonům a měl na to tolik prostoru, který daná činnost vyžaduje. Mačkání se ve dvou u malého stolu není dobré řešení.

Cítit se dobře

Ač se to může zdát velmi samozřejmé, tak “cítit se v kanceláři dobře” je jeden z podstatných stavebních kamenů našeho kvalitního výkonu v pracovní době. Naplňuje tak přirozenou lidskou psychologickou potřebu bezpečí a jistoty. A to není jen tak něco, co byste mohli pominout, protože ať už se budete snažit jakkoliv, tak se ten nepříjemný pocit vždy znovu ozve sám. Když nám totiž něco nesedí, vadí nebo nás to doopravdy štve, nelze to jen tak nechat být. 

Mentální prostor

Ač se to často nezdá jako důležité, je potřeba mít na každou práci svůj mentální prostor. Ano, i na tu fyzickou. Pokud se totiž pracovník nesoustředí, je náchylnější k chybám a úrazům. Je tedy vhodné mít nejen vhodné fyzické prostředí, ale také psychické. Ať už to bude znamenat klid a ticho na soustředění při práci hlavou, nebo hudbu pro kreativní práci, či diskuze nad složitým problémem.

Může se do toho ale také zahrnout dostatek soukromí, uznání nápadů a návrhů kolegy a nadřízenými, nebo uznání a dodržování místa v kolegiu pracovníků. To jsou všechny zřejmé, ale často přehlížené aspekty pracovního prostředí, které se mnohdy v zájmu efektivity nebo nezájmu manažerů neberou v potaz. Je možné si dát pauzu, pokud je toho na vás hodně? Jít se projít nebo si zajít pro čerstvou kávu ven do stánku? Je v pořádku mít ve stole antistresový mačkací míček nebo tabulku čokolády a v případě nutnosti ji použít? Je kladně přijímáno, když pro podporu a inspiraci zavoláte někomu blízkému?

Mít svůj prostor

Často to není možné mít v pracovním prostoru něco, co z něj bude dělat ten skutečně “náš” prostor, ale nemusí to být nic velkého. Ano, je sice možné si domluvit s ředitelem výmalbu zdí na oblíbenou barvu, ale pravděpodobně to nebude tak lehké a rychlé. Začněte tedy maličkostmi a uvidíte, jak se budete cítit hned lépe. Fotografie blízkých, oblíbený hrneček nebo měkoučké papuče. To vše jsou věci, které mohou zlepšit náladu i den!