Bernard Charlès: Z 3D se stane mainstream, jako z MP3 a JPG

Bernard Charlès, CEO Dassault Systemès

Bernard Charlès, CEO Dassault Systemès Zdroj: Jan Sedlak

S 3D aplikacemi francouzské firmy Dassault Systèmes pracují světové automobilky, výrobci letadel a další. Firma má ale ambice přenést 3D k běžným uživatelům a do rozšířené reality.

Trojrozměrné objekty by brzy měly prostoupit skrze naše digitální životy. Dokonce do takové míry, že vytvoří podobný standard, jako se to podařilo hudebnímu formátu MP3 nebo obrázkům JPEG. Alespoň podle šéfa francouzské softwarové firmy Dassault Systèmes Bernarda Charlèse, se kterým jsem měl nedávno možnost pohovořit na konferenci v Paříži. Jeho společnost se softwarem pro navrhování 3D objektů a řízení výrobního cyklu výrobků zabývá už mnoho let a nyní hodlá celé své poznání přenést také k běžným uživatelům.

Tři rozměry mohou být pro uživatele hodně užitečné, umí totiž zprostředkovat tzv. „živou zkušenost (lifelike experience)“ – virtuální zkušenost s daným objektem, která se má co nejvíce přiblížit realitě. Designéři a projektanti s takovými trojrozměrnými objekty pracují už řadu let. Díky programům nejen od Dassault Systèmes mohou navrhovat podrobné modely nových automobilů, motorů, mechanických částí, kusů nábytku a mnoho dalších objektů od extrémně malých součástek po obrovské celky jako jsou třeba jaderné elektrárny. Jak bude takový nový výrobek vypadat a jak se bude chovat, je možné vidět na obrazovkách monitorů ještě před spuštěním výrobních linek.

3D do každé domácnosti a všech zařízení

A teď si představte, že byste si rádi pořídili hezký stoleček do vašeho obývacího pokoje. Ovšem jedinou možností, jak se na něj skutečnosti podívat, je zaletět si do Londýna do kamenné pobočky, kde ho mají skladem. I když na klasických fotografiích v internetovém obchodě vypadá hezky a je to přesně ten kus nábytku, který nutně potřebujete, ve skutečnosti může mít trochu jiný barevný odstín, výška může na obrázku zkreslovat a kování vám ve výsledku nemusí ladit se zbytkem nábytku. Vyhozené peníze.

Asi už víte, kam tím mířím. Ze skutečného 3D už by nemuseli profitovat pouze konstruktéři a designéři, ale také všichni koncoví uživatelé. Stačí již vytvořené objekty zpřístupnit a vytvořit z nich knihovnu, kterou je pak možné použít například na e-shopu. A právě touto cestou francouzská softwarová firma míří.

„Skutečné 3D, ne pouhá vizualizace, se stane stejným mainstreamem, jako MP3 nebo obrázky,“ začal s popisováním své neskromné vize šéf Dassault Systèmes (3DS). Bernard Charlès má bohaté zkušenosti s prodejem softwaru firmám a velikým korporacím, značky jako SolidWorks nebo CATIA jsou ostatně hodně proslaveny, s koncovým trhem ale příliš zkušeností nemá. Hodlá se na něj dostat nepřímo, opět přes prodej produktů jiným firmám.

Tento e-shop pohání 3DS

„K zákazníkům 3D přijde v momentě, kdy firmy pochopí, jaká je přidaná hodnota těchto objektů a jak jim pomohou v byznysu,“ vysvětluje Charlès. Naznačuje tak, jak chce výše popisovanou vizi dostat mezi lidi. Nejdříve musí přesvědčit firmy, například prodejce nábytku nebo elektroniky, že pokud zákazníkům na svém webu umožní prohlížet objekty ve 3D, zvýší se tím uživatelská zkušenost a šance výrobek prodat.

K těmto účelům 3DS vyvinuli nástroj 3DVIA. V něm můžete vytvořit libovolné trojrozměrné objekty, třeba onen popisovaný stoleček, a umístit je do jednotného katalogu v cloudu. Na druhé straně se pak celý katalog exportuje na web, včetně veškerých podrobností, které si při navrhování nastavíte. „Architekt nebo designér může nahrát všechny své modely do cloudu a může je pak ukazovat všude možně,“ popisuje Charles.

Pouhým webovým e-shopem to ale nekončí. Šéf jedné z největších světových softwarových firem mi celý koncept ukázal v praxi na svém iPhonu. Vyfotil roh hotelového prezidentského apartmá, ve kterém jsme náš hovor vedli, s tím, že by si do něj rád pořídil novou židličku. Pořízenou fotografii zobrazil v mobilní aplikaci 3DVIA a načetl si z cloudu katalog židlí. Prstem pak bylo možné přetáhnout si židli do fotky a zjistit, jak do celého prostředí zapadne. Ukázka rozšířené reality v praxi a možností, jak si například obchodník s nábytkem může postavit svůj digitální obchod.

„Přerod na 3D už začal a nezastaví se. Myslím si, že už během 2 až 3 let budete moci vidět spousty webů pracujících s touto technologií,“ míní Charlès. S využíváním už začali velké světové automobilky, které mohou zákazníkům ukazovat virtuální showroomy s přehlídkou nejnovějších vozů. Pro ně je to logické rozšíření, v aplikacích 3DS totiž vznikají dvě třetiny současných automobilů.

Dassault Systemes nabízí ukázkový katalog 3D objektů na svém webu 3DVIA. Ve skutečnosti funguje velice pěkně, bohužel je ale nutné instalovat externí aplikaci, která umožní takový obsah prohlížet. To může být ze začátku hodně odrazující a jinak zajímavou uživatelskou zkušenosti to sráží na kolena. Díky současným technologiím však nebude problém takovou překážku překonat a brzy přijít s něčím, co si vystačí pouze s prohlížečem.

Celý tento koncept samozřejmě není pouze vizí, jak uživatelům a prodejcům zlepšit život, ale jsou za tím logicky nemalé peníze. Pokud dnes 3DS prodává software především konstruktérům a designérům (firma mimo jiné prakticky dominuje leteckému průmyslu díky spolupráci s Boeingem, Airbusem a dalšími), nyní pokryje i maloobchodní a další segmenty.

Mobilní technologie a cloudy

Přístup 3DS a dalších IT společností poukazuje na to, co bude hrát v blízké budoucnosti zásadní roli. Ať už jsem na konferenci 3DS, Cisca, SAPu, IBM nebo kohokoliv jiného, všichni mluví o jediném – mobilních technologiích a cloudu. „iPad už je dávno součástí firem a toto číslo velice rychle poroste,“ konstatuje Bernard Charles a poukazuje na to, že zabývat se chytrými telefony a tablety není pouze záležitostí koncových uživatelů.

Dokonce věří, že se iPad stane běžnou součástí tvůrčích profesí. „Lidé z obchodu, marketingu a dalších podobných profesí používají iPad zcela běžně. Ke konstruktérům a těm, kteří něco vytváří, už se dostává také.“ Zejména na navrhování, kreslení a projektování se dotyková obrazovka hodí velice dobře.

Ruku v ruce s mobilními hračkami jde samozřejmě cloud jako prostředek pro doručování a skladování dat. Bez něj je prakticky nemožné se do mobilního byznysu vrhnout. Důležitost takového „vzdušného meziprostoru“ je opět možné popsat na příkladu.

Konstruktér navrhne nový produkt a místo někam na síťový disk celý 3D objekt uloží do cloudu. Odsud si ho poté může vytáhnout obchodní oddělení a umístit ho na web. Stejně tak ho mohou ukazovat obchodní zástupci na svém iPadu. Jakmile konstruktér změní jakýkoliv parametr, promítne se všech zúčastněným stranám. Podobně to funguje také napříč navrhovacím procesem. Změny provedené jedním konstrukčním oddělením jsou okamžitě viditelné všem ostatním, kteří s nimi mohou pracovat. To zásadně ovlivňuje spolupráci mezi týmy alokovanými po celém světě.

„Náš příjem z cloudových služeb je v současnosti marginální, protože cloud teprve startuje,“ upozorňuje Charlès, ale zároveň doplňuje, že s touto strategií hodně počítají. K provozování vlastních cloudových služeb využívá 3DS veřejný cloud od Amazonu. Produkty firmy je ale možné nasadit také skrze všemožné privátní mraky. To, jak rychle cloud poroste, nehraje podle zapáleného Francouze žádnou roli. „Nemusíte plánovat 2 roky dopředu a je možné se okamžitě přizpůsobovat.“

Ve všem ostatním ale Dassault Systèmes plány mají. Protlačit 3D mezi běžné uživatele je jedním z nich. Na vylepšování trojrozměrného světa se ostatně podílí s technologickými firmami jako Intel nebo Nvidia. Francouzi, kteří nedávno dosáhli tržní kapitalizace 10 miliard eur, spolupracují přímo na vývoji čipů. „Můžeme jim totiž ukázat extrémy,“ uzavřel debatu Charlès.