Chceme být v celé Evropě, čekáme jen na vhodný okamžik, říká spolumajitel Kytary.cz Jan Pils

Jan Pils, spolumajitel společnosti AUDIO PARTNER provozující obchody a e-shop s hudebními nástroji Kytar.cz

Jan Pils, spolumajitel společnosti AUDIO PARTNER provozující obchody a e-shop s hudebními nástroji Kytar.cz Zdroj: Dominik Kučera, E15

Jan Pils, spolumajitel společnosti AUDIO PARTNER, která provozuje obchod s hudebními nástroji Kytary.cz
Jan Pils, spolumajitel společnosti AUDIO PARTNER provozující obchody a e-shop s hudebními nástroji Kytar.cz
Jan Pils, spolumajitel společnosti AUDIO PARTNER provozující obchody a e-shop s hudebními nástroji Kytar.cz
Jan Pils, spolumajitel společnosti AUDIO PARTNER provozující obchody a e-shop s hudebními nástroji Kytar.cz
Jan Pils, spolumajitel společnosti AUDIO PARTNER provozující obchody a e-shop s hudebními nástroji Kytar.cz
13
Fotogalerie

Největší český prodejce hudebních nástrojů Kytary.cz společnosti Audio Partner vloni poprvé dosáhl obratu jedné miliardy korun. Firma vyrostla z původních dvou internetových bazarů, které nezávisle na sobě založili muzikanti a dnešní spolumajitelé Jan Pils a Vladimír Myslík, přes prodejnu v kočárkárně paneláku až k e-shopu, který dnes prodává ve dvanácti evropských zemích a ve skladu má zboží za dvě stě milionů korun. „Určitě plánujeme být ve všech zemích Evropy. Státy, kde dosud nejsme, pravidelně sledujeme a čekáme na správný moment,“ říká v rozhovoru pro deník E15 Jan Pils. 

Na prodejně vám visí krásný Fender Jazzmaster za 119 tisíc korun a u něj je cedulka „Peníze jsou až na prvním“, to slovo je přeškrtnuté a stojí tam „na druhém místě“. Bude tohle pro vaše zákazníky platit i teď v čase globálních ekonomických problémů a dvouciferné inflace?

Myslím si, že hudba je jedna z věcí, které nám pomáhají překonat těžké časy. Když to ještě trochu rozšíříme, můžeme mluvit o kultuře, a když to ještě více rozšířím, můžu mluvit třeba o sportu. Jsou to věci, které člověk zdánlivě nepotřebuje, ale vlastně je potřebuje. Myslím si, že nějaké peníze na to budeme mít vždycky.

Takové chování zákazníků v těžkých časech se asi ukázalo během pandemických lockdownů, kdy vám vzrostly tržby. Jak se situace vyvíjela potom?

Trend, který se netýká jen hudebních nástrojů jako takových, ale obecně maloobchodního prodeje, by se dal popsat tak, že se během lockdownu přesunula část tržeb logicky na internet, i proto, že lidé nemohli využívat služby, utráceli peníze v e-shopech. A teď se trend obrátil. E-shopy zažívají meziroční pokles oproti silnému předchozímu roku. A ty peníze se vrátily jednak do služeb, které jsme nemohli využívat, a částečně i do kamenných prodejen. My to takto na našich číslech sledujeme.

Předloni jste očekávali, že váš obrat brzy dosáhne miliardy korun, podařilo se?

Miliardy obratu jsme dosáhli v loňském roce, zisk byl 36 milionů. Souviselo to s nárůstem, který byl větší než plánovaný. Uvidíme, jak to bude letos, mnoho a mnoho firem s obavami vyhlíží poslední kvartál. Pro maloobchodní prodejce je poslední kvartál ten nejdůležitější v roce. A teď inflace, geopolitická situace, ceny elektřiny a plynu mají vliv na kupní sílu v naší zemi.

V plánech na letošní rok, které byly aktualizované koncem loňského roku, jsme počítali s růstem přibližně 25 procent. Ale teď je rozptyl toho očekávání hodně široký. Nyní máme vlastně stejná čísla jako v loňském roce, což je veliký úspěch. Ale problémem jsou rostoucí náklady prakticky všeho. Je otázka zbytku roku, jak se ten trend bude vyvíjet dál.

Zdražování v Česku – Vývoj cen základních potravin:
Video placeholde
Zdražování v Česku - Vývoj cen základních potravin od roku 2015 do poloviny roku 2022 • Videohub

Jaké zboží se teď u vás nejvíce prodává?

Během lockdownu byl veliký nárůst v prodeji vybavení pro domácí nahrávání, a naopak jsme měli pokles ve věcech, které souvisejí přímo s živým hraním. Máme tady vlastní výrobu kufrů na hudební nástroje, například na zesilovače a kytary. To je věc, kterou bezprostředně používáte při stěhování na živé hraní. Tam to bylo znát. A v momentě, kdy se situace uvolnila, jsme u tohoto zboží viděli obrovský nárůst.

Co se prodává teď?

Myslím si, že skladba je podobná jako v minulých letech, nejvíce se prodávají kytary, akustické kytary… Možná že doba promlouvá do toho, že dodávky zboží od výrobců jsou malinko nevyzpytatelné tím, jak se narušily řetězce. Dochází k výpadkům. U kytar také, ale hlavně u digitálních pian. Tam dnes objednáváme zboží třeba rok a půl dopředu. Díky tomu se nám daří to, že vždy máme v daném segmentu nějakou základnu a zákazník si může vybrat. Ale není to jako dříve, kdy byla skladem celá široká paleta v jednom segmentu nástrojů, kterou jsme si objednali s půlročním předstihem. Ta doba je pryč.

Když nakoupíte hodně digitálních pian rok a půl dopředu, tak vám v tom ale leží hodně peněz, ne?

Je to tak. Musíme s tím počítat. A je to jedna z našich výhod, které poskytujeme zákazníkovi. Snažíme se, aby jednak, když si něco objedná, jednoznačně věděl, že to máme skladem, že mu to můžeme dopravit, anebo může přijít sem na prodejnu a tady si to vyzkoušet. Máme v celé firmě hudební nástroje za přibližně dvě stě milionů korun. Abychom se mohli posunout i v šíři nabídky, otevřeli jsme letos novou skladovou halu, máme teď pět tisíc metrů čtverečních skladových prostor.

Můžete dát příklad zboží, které je teď prodejním hitem? Jsou to ještě ukulele?

Ukulele je trend, který stále platí a zesiluje se už několik let. Je to levný nástroj, který hezky zní a jednoduše se na něj hraje. Možná obecně se nyní více projevuje, že se více prodávají dražší nástroje. Může to souviset i s tím, že u nás ve firmě je stále větší výběr těchto nástrojů, snažíme se tomu jít naproti, klademe důraz na to, aby si mohl zákazník vybrat i z těch opravdu špičkových nástrojů, nejenom z těch levných a ze střední třídy.

Například?

U akustických kytar je to značka Martin, což jsou jedny z nejstarších akustických kytar na světě, značka Taylor, česká značka Furch. U elektrických kytar je to třeba značka PRS, samozřejmě asi nejslavnější elektrické kytary Fender, u baskytar například Sandberg, u digitálních pian jsou to samozřejmě značky Nord, Yamaha, Roland. V každém segmentu se snažíme mít to nejlepší, je to náročné na cash flow, protože vám v tom leží hodně peněz a ta obrátka samozřejmě není tak rychlá jako u levných a středních nástrojů. Na druhou stranu dosahujeme toho, že máme nabídku, která v našem regionu, myslím i okolní země, když nebudu brát v úvahu Německo, nemá obdoby.

Proč se teď dražší nástroje dobře prodávají?

Jde o dlouhodobý trend, který vůbec nesouvisí se současnou geopolitickou situací. Asi by se to dalo popsat tak, jak jsem říkal na začátku, že vnímám, že hudba je jedna z věcí, kterou potřebujeme k životu a více a více to chápeme a přikládáme tomu význam. A pokud můžeme, tak si uděláme radost a koupíme si lepší nástroj. Teď mluvím o českém trhu. Neodvažoval bych se vysvětlovat, jak je to v zahraničí.

Může být drahý nástroj způsobem investice, uložení peněz?

Ano. To se typicky děje u drahých kytar. Starší elektrické kytary s prokázaným původem jsou brány jako investiční nástroj. To se ale dlužno podotknout týká těch dražších nástrojů. My tu máme také kytarový butik, kde nabízíme ročníkové elektrické kytary, například od roku výroby 1960 od značky Fender i od dalších. Zákazníky jsou dílem muzikanti, kteří vyhledávají ten původní originální zvuk, a dílem třeba sběratelé. Ano, určitě se dají do hudebních nástrojů uložit peníze.

Jak takový vintage nástroj, který už prošel rukama i několika muzikantů, vyhledáváte, abyste jej mohli nabídnout ve vašem butiku?

Máme na to odborníky, kteří ty nástroje nakupují v Americe a v celé Evropě. Jsou to samozřejmě jednotkové záležitosti. Kolegové sledují různá fóra, inzertní servery, někdy jedou na trip. V Kytarách.cz vám vystavíme certifikát, že jsme originalitu takového nástroje ověřili. Protože na trhu jsou samozřejmě i kusy, které bývají podobně jako třeba historické auto, pospojované z mnoha částí z mnoha jiných kytar.

Teď mluvíme jistě o menším segmentu vašeho byznysu. Kdo je váš obvyklý zákazník? Představuji si, že to nejčastěji bude člověk, který začne na střední škole hrát v amatérské kapele a vydrží u toho celý život, je to jeho vášeň, ale profesionálem se většinou nestane.

My jsme se v tomhle hodně posunuli. Když jsme začínali, byli jsme vyloženě levná a střední třída. Zákazník byl amatérský muzikant. Stále se snažíme o to, abychom měli nejširší nabídku pro tento typ zákazníků, ale zároveň se snažíme rozšiřovat ten druhý konec: aby u nás měli na výběr i ti nejnáročnější zákazníci, ať už jsou nároční proto, že to jsou profesionální muzikanti, anebo to jsou movití lidé, kteří si chtějí udělat radost – ale to neznamená, že tomu nerozumějí.

Máme definované tři základní typy zákazníků. Jeden jsou rodiče, zkrátka někdo, kdo hudební nástroj kupuje hlavně pro děti jako dárek. A ten vyžaduje specifické služby, jako je zejména poradenství. Druhý typ zákazníka je amatérský muzikant, to je člověk, který hraje, hraje doma, může hrát i v kapele, ten vyžaduje jiný typ služeb. A ti profíci a lidé, kteří chtějí ty nejkvalitnější služby, to je ta třetí skupina. A my se snažíme všechny tyto skupiny obsloužit.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!