Čínský trh je volnější než v USA, říká viceprezident Volkswagenu pro Čínu Martin Jahn

Viceprezident Volkswagenu pro Čínu Martin Jahn

Viceprezident Volkswagenu pro Čínu Martin Jahn Zdroj: Jiří Liebreich

Viceprezident Volkswagenu pro Čínu Martin Jahn
Viceprezident Volkswagenu pro Čínu Martin Jahn
3 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Byl jedním z nejmladších šéfů agentury CzechInvest a také jedním z nejmladších vicepremiérů české vlády. Ze státní sféry se posunul do společnosti Škoda Auto, pro niž – a potažmo mateřský Volkswagen – pracoval v Německu, Rusku a nyní v Číně. “Jednou se určitě vrátím, minimálně na důchod. Ale teď jsem prodloužil smlouvu o rok, a co přijde pak, netuším,” říká Martin Jahn pro E15 Premium v exkluzivním rozhovoru, který po letech dal českým médiím.

V Číně pracujete pro VW už třetí rok, nyní na pozici viceprezidenta pro prodej a marketing. Čínský automobilový trh se loni poprvé po dvaceti letech růstu propadl o šest procent. Ukazuje to na nějaký širší ekonomický trend?

Žádný strom neroste do nebe. Trh dosáhl prvního stupně saturace. Po dvou třech letech může růst pokračovat. Jsem přesvědčen, že pokoří magickou hranici třiceti milionů prodaných aut ročně. Dnes se zde prodá pod dvacet dva milionů. Čínské automobilky výrazně posilují investice do vývoje, nemyslím si ale, že dosáhnou úrovně a mezinárodní úspěšnosti německých či japonských značek. Druhá strana mince je obchodní válka se Spojenými státy, dopad pociťuje celá čínská ekonomika.

Jak ji Číňané vnímají?

Jako válku mocností. Válku o to, která ekonomika bude první na světě. Čína udělala ohromný pokrok a hrozí, že ekonomické, vojenské a politické prvenství může převzít po USA. Číňané nevnímají válku pouze jako obchodní, ale válku o celkové postavení světových velmocí. Kdo bude jednička.

Je to tedy spor, který hned tak neskončí…

Táhnout se bude ještě hodně dlouho a vygeneruje dva poražené. Obávám se, že žádná strana nebude chtít ztratit tvář a ustoupit. Válka bude mít dopad na celou jihovýchodní Asii, na Japonsko, Koreu, Evropu i Česko. Bude těžké najít racionální řešení. Na obchodních válkách se v globální ekonomice nedá vydělat.

Jak ovlivnila přetahovaná mezi Čínou a USA vývoj ziskovosti, marží či výrobních nákladů automobilek v Číně?

Výrobní náklady u nás neovlivnila skoro vůbec. Osmdesát procent komponentů vyrábíme v Číně, pokud se něco dováží, tak z Evropy či Japonska. Ochlazení čínské ekonomiky mělo ale dopad na ceny, propad je vyšší, než se čekalo. To má i negativní dopad na naše marže, což snižuje ziskovost všech automobilek v Číně. Ziskovost je pod velkým tlakem. Trh mi přesto přijde v mnoha směrech volnější v Číně než v Evropě nebo USA.

V čem například?

Není tak regulovaný. Podnikání je mnohem volnější, zejména v oblasti osobních dat. Ani ne proto, že by je stát nechtěl regulovat, ale proto, že Číňané mají jiné pojetí privátní sféry a privátních dat. Vše je mnohem víc otevřené, veřejné, data jsou dostupná. Číňané jsou mnohem více ochotni obětovat své osobní soukromí pro ekonomický růst. Před dvaceti lety tu mnoho lidí trpělo hlady, skok je ohromný. Západní společnost má dnes jiné priority. Je to podobné tomu, kde byla Amerika a Evropa před třiceti lety. Čína je ve vývoji o několik let pozadu, to je pochopitelné. Svým ochranářstvím vytvořila prostředí, ve kterém vyrostly firmy světového formátu: Alibaba, Tencent, Huawei a Baidu. Dnes mohou konkurovat Googlu i Applu. Trh je to ohromný, má 1,4 miliardy zákazníků. Stačí se prosadit v malém segmentu a získáte obrovskou základnu. Vyděláte-li jeden cent na transakci, můžete se stát boháčem.

Zmínil jste, že dopady obchodní války pocítí i Česko. To jste opustil před několika lety, kdy jste vedl Sdružení automobilového průmyslu. Loučil jste se slovy: „Usilovali jsme o naplnění vize, aby bylo Česko nejlepší místo pro automobilový průmysl.“ Vzdaluje se realita této vizi více, než by se vám zamlouvalo?

České prostředí asi není špatné pro výrobu vozů, když jsme druzí na světě v počtu vozů vyrobených na hlavu. Máme největší podíl automobilového průmyslu na tom celkovém. Stále u nás vyrábějí tři automobilky zásobované řadou dodavatelů. Ano, průmysl si může stále stěžovat na nedostatek kvalifikovaných pracovníků nebo investic do výzkumu a vývoje. Navzdory tomu ale například elektromobilita Česko určitě nemine.

Takže Česko netrpí na nedostatek přidané hodnoty, není lacinou montovnou?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!