Davide Cucino: Čína svou politikou odhání zahraniční investory

Davide Cucino

Davide Cucino Zdroj: E15 Michael Tomes

Čínské úřady stále komplikují život zahraničním investorům a tato situace by se v budoucnu mohla ještě zhoršit. Řada firem proto zvažuje, že místo Číny svou investici umístí do okolních států, varuje prezident Evropsko-čínské obchodní komory Davide Cucino.

E15: Nedávno jste si stěžoval, že evropské firmy nemají ve srovnání s čínskými rovný přístup k čínským státním zakázkám. V čem to spočívá?

Problém je ve způsobu, kterým čínská vláda rozlišuje mezi státními a soukromě vedenými firmami. V době ekonomického zpomalení, které se projevuje nejen v Evropě, ale i v Číně, je třeba, aby se posunul žebříček hodnot. Čínská vláda minulý rok v rámci 12. pětiletky načrtla několik změn, které odpovídají tomuto novému způsobu myšlení. Zaměřují se na nová odvětví, inovace, služby.

To jsou oblasti, které by měly pomoci posílit růst a domácí poptávku. Z různých podpůrných programů ale dosud mohly čerpat jen státem vlastněné firmy. Doufáme, že se to změní a dostane se i na soukromé podniky, a to nejen zahraniční, ale i domácí.

E15: Někteří experti se obávají, že se Čína během této pětiletky stane ještě protekcionističtější zemí.

Toho se také obáváme. Čína ihned po představení nynějšího pětiletého plánu vydala takzvaný investiční katalog. V rámci něj jsou uvedeny některé obory, k nimž stále nemají přístup zahraniční investoři nebo je jejich přístup velmi omezený. Proto jsme také v naší letos poprvé vydávané poziční zprávě zdůraznili, že tento dokument nepomůže podnikatelskému prostředí a měl by být zcela zrušen.

E15: Pokud by se podmínky pro podnikání zahraničních firem ještě zhoršily, považoval byste za přínosné, kdyby EU zavedla protiopatření?

Obecně preferujeme, pokud se podobné problémy řeší pomocí vyjednávání. Proto si myslíme, že Čína už nemůže odkládat přistoupení k Dohodě o veřejných zakázkách. Doufáme také, že co nejdříve bude podepsána dvoustranná dohoda o ochraně investic. Obě tyto smlouvy by měly zamezit budoucím konfrontacím.

E15: Z poziční zprávy vyplývá, že jeden z pěti zahraničních podnikatelů, kteří dosud uvažovali o investici v Číně, chce plán přehodnotit. Které nové země je lákají?

Hovoří se především o státech sousedících s Čínou, které jí jsou podobné, ale jsou flexibilnější v oblasti mzdových nákladů a umožní také zahraničnímu investorovi vlastnit většinu či celý místní podnik. Například Vietnam, Malajsie, Indonésie. V úvahu připadá i Jižní Amerika.

E15: Které důvody u těchto váhajících investorů převažují? Jde spíše o právní potíže, nebo o rostoucí náklady?

Vliv růstu nákladů na mzdy je jen relativní, protože to ovlivňuje všechny bez ohledu na to, zda jde o zahraniční či domácí společnost. Skutečným důvodem je to, že zahraniční firmy mají zkušenost s diskriminací a obávají se, že v budoucnu budou znovu a ještě více diskriminovány.

E15: Šéf zahraničního obchodu čínské železniční firmy CSR Šen Ťia-ťün nedávno pro deník E15 uvedl, že jeho firma nebude do Evropy vyvážet kompletní vozy kvůli možným potížím s patentovým právem. Je běžné, že čínské firmy otevřeně připouštějí takové problémy?

Před několika měsíci si skupina čínských firem včetně CSR podnikajících na železnici požádala o registraci řady patentů po celém světě. Některé země v čele s Japonskem následně protestovaly, že tyto patenty jsou velmi podobné již registrovaným patentům jejich firem. To je podle mne hlavní důvod, proč nyní čínské železniční podniky nejsou tak aktivní jako dříve a soustředí se na domácí trh.

Jistě si také vzpomenete, že loni došlo v Číně k velké nehodě rychlovlaku. Než tedy začnou hrát roli na mezinárodním trhu, musí si být tyto firmy stoprocentně jisté, že dosahují obvyklých bezpečnostních standardů.

E15: Západní firmy si dlouhodobě stěžují, že čínské podniky porušují jejich patentová práva. Došlo v tomto ohledu k nějakému zlepšení?

Ne. Jsou zde sice příslušné zákony a zlepšuje se i jejich uplatňování, čínské firmy ale registrují obrovské množství patentů, které už dříve s největší pravděpodobností zaregistrovaly zahraniční firmy. Děje se to hlavně u užitkových vozidel, kde nedochází k tak rychlému vývoji. Vzniká tak chaos a firmy, které vyvíjejí nové modely, si nemohou být ničím jisté.

E15: Někteří evropští podnikatelé tvrdí, že pokud své mezinárodní patenty zaregistrují i v , začnou je místní úřady účinně chránit. Je to mu tak i podle vaší zkušenosti?

Čína je obrovská země, a pokud by například měla místní firma kopírující váš produkt zavřít, pokud by uplatnění práva mělo způsobit nezaměstnanost a možná i sociální neklid, realita bude jiná.