Dohánět Alzu nedává smysl. V gamingu se jedničkou stáváme my, říká šéfka CZC.cz Dvořáková | E15.cz

Dohánět Alzu nedává smysl. V gamingu se jedničkou stáváme my, říká šéfka CZC.cz Dvořáková

Ivana Bednářová

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
1

Pandemie zvýšila zájem lidí o technologie, a dvojka mezi českými e-shopy s elektronikou CZC.cz má tak za sebou mimořádně úspěšný rok. Tržby jí meziročně vzrostly o 30 procent na rekordních 5,5 miliardy korun. Nyní se chystá pokořit hranici 6 miliard, rozšiřování sortimentu v alzovském duchu ovšem neplánuje. „Jako správný švec se budeme držet svého kopyta,“ říká v rozhovoru generální ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková, jež vystoupí na zářijovém E-commerce Summitu pořádaném deníkem E15.

Jste dvojkou na online trhu s elektronikou. Dává ještě vůbec smysl se s Alzou porovnávat s ohledem na šíři jejich produktového portfolia?

Na rozdíl od Alzy CZC zůstává specialistou na IT a elektroniku – z tohoto pohledu jsme vlastně jediní. Na druhou stranu nemá cenu si říkat, že jsme největší, když víme, že v některých kategoriích Alza stále generuje výrazně vyšší obrat. Pro mnoho běžných spotřebitelů také dodnes platí, že Alza se rovná mobilní telefon a počítač. Takže proto ta „dvojka“, ale faktem je, že srovnávání dává menší a menší smysl, protože každá firma jdeme jinou cestou. Navíc v některých oblastech, například v gamingu, se už jedničkou stáváme my. Otevírá se nám tím nicméně hezký prostor pro marketing, kdy můžeme říct, že pozice dvojky nás dovedla až na vrchol, a jinde se zase můžeme pořád snažit.

Máte ambice jednou Alzu „dohnat“?

Dohánění mi nedává příliš velký smysl. Jednak je teoreticky nemožné, jelikož se jedná o miliardy úplně jiných řádů, jednak zaměření a cesta, kterou Alza jde, nám není vlastní. My nebudeme mít tak široké portfolio a nebudeme je v tomto smyslu dohánět.

INTERNATIONAL E-COMMERCE SUMMIT 2021: sleva 20 % pro předplatitele E15 Premium - Zjistěte víc >>>

CZC.cz má za sebou mimořádně úspěšný rok. Čemu rekordní tržby připisujete?

Ten rekordní rok je podle mě zcela evidentně připsán pandemii, a to i z toho důvodu, že před koronakrizí trh s elektronikou nijak zásadně nerostl. Česká republika měla již tehdy největší podíl na online obchodu v rámci IT a spotřební elektroniky v Evropě. My jsme řešili spíše ladění byznysu a růsty okolo jednoho jednotek procent procenta. Bylo to právě období covidu, které nám rekord přineslo, konkrétně pak kombinace dvou faktorů: zaprvé se zvýšila poptávka firem i jednotlivců díky  potřebě práce z domova  a tím, že lidé trávili více času doma , hledali i zařízení pro domácí zábavu. Zadruhé se tato nově vygenerovaná poptávka násobila tím, že byl zavřený maloobchod. Tudíž my jsme v dobách lockdownu měli možnost obsluhovat zákazníky a zároveň získávat nové. Nyní tempo růstu překročilo určitou hranici a bude klesat, ovšem postupně, protože podle mě celá společnost pochopila, že je potřeba digitalizovat mnoho odvětví. A k digitalizaci jsou potřeba technologie a počítače. Takže celá úroveň se možná opět zvedne, ale růsty z minulého roku se už opakovat nebudou.

Proměnila pandemie nějakým způsobem strukturu zákaznických nákupů? Co nyní lidé nejvíce poptávají a opadl naopak o některé produkty zájem?

Chování zákazníků se měnilo s potřebami doma. Lockdown kladl požadavky na komunikační vybavení pro pracovní účely, ale zároveň neexistovaly možnosti kulturního či sportovního vyžití, takže se nám dobře prodávaly věci pro domácí zábavu. Zde bych na prvním místě zmínila konzole – Xbox od Microsoftu nebo Playstation, ale i herní počítače.. Dále úspěch slavily televize, i když tam jsme zase tak vysoký nárůst nezaznamenali, jelikož ty zažily svoje nejlepší období rok předtím, kdy spousta lidí televizory obměňovala kvůli přechodu na digitální vysílání DVB-T2. Takže hlavními tahouny byly prostředky pro práci z domova a zábava. 

Naopak nás překvapilo, že na začátku lockdownu poklesl zájem o mobilní telefony. Poté se to opět srovnalo, ale v tom prvním období by se dalo čekat, že lidé budou mobilní telefony obměňovat kvůli zvýšené potřebě dálkové komunikace, nicméně nedělo se tak. Zajímavé také bylo, že nejvíce zákazníků jsme získali ve věkové kategorii nad 55 let, tedy mezi lidmi, kteří by za normálních okolností o online nákupy zájem nejevili, nyní se z nich ovšem stali tzv. „silver surfers“.

Nedostatek výrobků a surovin

Jak vás ovlivňuje globální nedostatek čipů, materiálu na trhu a s nimi související problémy s dodávkami zboží?

Zásadně. Nedostatek jsme začali pociťovat již na začátku loňského roku a po první vlně uzávěry. Tehdy šlo především o webové kamery, monitory a tiskárny, protože poptávka vzrostla násobně, na což nikdo nebyl připravený. Poté nastal ten nedostatek čipů a grafických karet. Dneska už víme, že do sezóny spousta věcí nebude. Dodávky se zpožďují a plány se snižují podle dostupnosti součástek. Smutné na tom je, že výrobce má kolikrát 80 % potřebných komponentů, ale kvůli těm chybějícím 20, třeba kvůli jednomu čipu, produkt zkrátka nevyrobí. Velkou výhodou těchto značek je, že vědí, že cokoliv letos vyrobí, pravděpodobně se jim to podaří prodat. Teď je jen otázka, jak rychle se kdo dokáže před sezónou předzásobit dřív, než to zboží prakticky dojde.

Můžeme tedy v tomto důsledku očekávat zvyšování cen?

Zvyšování cen nebude zdaleka tak ovlivněné nedostatkem, jako růstem cen materiálu a dopravy z Číny – té zejména. Podle mého názoru bude mít na zdražování zboží daleko větší podíl skutečné zvyšování cen vstupů. 

Od roku 2017 CZC zcela spadá pod e-commerce skupinu Mall Group. Co se příchodem do skupiny změnilo? 

Znamenalo to určité rozevření, spoustu nových možností, které se neustále objevují. Je to dané velikostí skupiny, backgroundem akcionářů, tím, že můžeme využívat synergie, které nejsou pro zákazníka úplně zjevné, můžeme si vzájemně předávat zkušenosti... My máme samozřejmě technologicky jinou platformu, než jakou má Mall, ale veškerá empirie z vývoje, z testování, z logistiky a dalších oborů, ve kterých můžeme naše síly spojit a řídit je společně, je pro velmi cenná. Takže v oblastech, ve kterých to má smysl, uplatňujeme takové maticové řízení. Ale to je asi vždy, když se vytvoří nějaká skupina, je tam zkrátka daleko větší možnost „sáhnout si“ na různé kvalifikované postupy, na společnou tvorbu automatizace atd. Jedná se spíše o tu procesní, backendovou stránku. 

Není v dlouhodobém horizontu plánováno velké sloučení všech e-shopů do jednoho, který by tak nabízel široké portfolio zboží obdobně jako Alza a konkuroval jí tímto způsobem?

Mall již všechny ty kategorie má, ačkoli v elektronice a IT nejde do takové hloubky, nenabízí třeba různé speciálky jako komponenty, grafické karty, nemá každý kabel v deseti délkách... Ovšem ta šíře celkového sortimentu tam je a je srovnatelná s Alzou. Na druhou stranu CZC míří na 6 miliard a všichni, kdo se v tom byznysu pohybují, vědí, že by to nedávalo velký smysl. V tomto případě 1 + 1 by se rozhodně nerovnalo 2 a vzhledem k tomu, že se v podstatě uvolnilo místo pro speciálku a my jsme tou největší, dává nám logiku v tom setrvat. Máme natolik vyhraněné technické zboží, že na každém trhu takovouto speciálku vždy najdete, a je potřeba. CZC je specialista a zůstane specialista a jakékoliv rozšíření se vždy bude pohybovat v rámci digitálního sortimentu. 

Jaké jsou vaše ambice do budoucna, plánujete nějaké novinky? 

Jak jsem říkala, v rozšiřování sortimentu se držíme jako správný švec svého kopyta. Nicméně do budoucna se chceme více zaměřit na technologie pro školství a zdravotnictví.

Autor: Ivana Bednářová

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video