Už nikdy nebudeme nakupovat jako dřív, říká zakladatel Expando Kurzok | E15.cz

Už nikdy nebudeme nakupovat jako dřív. Velcí hráči změní trh, říká zakladatel Expando Kurzok

Marek Schwarzmann

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

„Nakupování se už nikdy nevrátí do podoby, v jaké bylo přede dvěma roky. Velcí hráči naberou hodně peněz a začnou měnit trh ještě větší silou. Investovat do inovací, logistiky, ale i do akvizic,“ předpovídá Adam Kurzok, jeden z předních českých odborníků na elektronickou komerci a zakladatel společnosti Expando, která e-shopům radí při jejich expanzi.

V čem se nejvíce proměnilo prostředí české e-commerce?

Celý trh se posunul o dva tři roky dopředu. Ale buďme rádi, kdyby pandemie přišla o dvacet let dříve, způsobila by logisticky neřešitelné situace.

Vyšel některý typ e-obchodníků či jejich sortimentu z koronakrize vítězně?

Na tuto situaci nebyl nikdo připraven. Kdo však poslední roky investoval do on-line prodejního kanálu, byl na tom lépe. Pandemie akcelerovala zejména rychloobrátkové zboží, které se do té doby tolik on-line nenakupovalo – potraviny, drogerie nebo petfood. Ale v každém segmentu najdeme vítěze i poražené, rozhodovala schopnost rychle se přizpůsobit.

E-COMMERCE SUMMIT 2021: ShipMonk, Google, eBay a další. 2 dny, 40 speakerů. Zjistěte víc >>>

Co se stane, až odezní pandemie?

Nakupování se už nikdy nevrátí do podoby přede dvěma roky. Firmy budou ještě více investovat do této oblasti, velcí hráči naberou hodně peněz a začnou měnit trh ještě větší silou. Investovat do inovací, logistiky, ale i do akvizic. Zůstat v zisku, a přitom si zajistit, aby jim neujel vlak, bude pro menší a střední e-shopy čím dál těžší.

Jak pandemie změnila českou e-commerce:

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

V Česku je nyní na 50 tisíc e-shopů. Odhadnete, kterých oborů se konsolidace dotkne?

Případná konsolidace se bude týkat jen zlomku trhu. Půjde o firmy, které se dostaly do velikosti, kdy by další růst byl velice drahý, a zároveň působí ve velice konkurenčním segmentu.

Kdo bude nakupovat nejvíce? Máte favorita? 

To si netroufám odhadnout, ale v západní Evropě pozoruji trend, kdy vznikají investiční fondy čistě na akvizice e-shopů. Ty se úzce zaměřují například jen na úspěšné prodejce a brandy na Amazonu. I z toho je zřejmé, jak mohou konsolidaci ulehčit internetová tržiště.

Vrátíme se do obchodů? Objednejte si náš nový magazín Sámoška v telefonu a zjistěte, jaká bude budoucnost e-commerce

Radíte klientům, kteří chtějí na tyto marketplace vstoupit. Jaké jsou praktické překážky při spolupráci menšího e-shopu se silnými hráči typu Alza či Mall?

Firmy podceňují automatizaci. Na všech internetových tržištích lze začít prodávat bez jakékoli investice do IT, ale čím více objednávek e-shop zpracovává, tím je pro něj později obtížnější upravit procesy. Vím o několika obchodech, které pozastavily prodeje na marketplace, dokud si neupraví vnitřní systémy. A to je škoda. E-shopy tak platí daň za roztříštěnost technologií a nedávnou módu mít vlastní e-shop na míru.

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video