„Nakupování se už nikdy nevrátí do podoby, v jaké bylo přede dvěma roky. Velcí hráči naberou hodně peněz a začnou měnit trh ještě větší silou. Investovat do inovací, logistiky, ale i do akvizic,“ předpovídá Adam Kurzok, jeden z předních českých odborníků na elektronickou komerci a zakladatel společnosti Expando, která e-shopům radí při jejich expanzi.
V čem se nejvíce proměnilo prostředí české e-commerce?
Celý trh se posunul o dva tři roky dopředu. Ale buďme rádi, kdyby pandemie přišla o dvacet let dříve, způsobila by logisticky neřešitelné situace.
Vyšel některý typ e-obchodníků či jejich sortimentu z koronakrize vítězně?
Na tuto situaci nebyl nikdo připraven. Kdo však poslední roky investoval do on-line prodejního kanálu, byl na tom lépe. Pandemie akcelerovala zejména rychloobrátkové zboží, které se do té doby tolik on-line nenakupovalo – potraviny, drogerie nebo petfood. Ale v každém segmentu najdeme vítěze i poražené, rozhodovala schopnost rychle se přizpůsobit.
E-COMMERCE SUMMIT 2021: ShipMonk, Google, eBay a další. 2 dny, 40 speakerů. Zjistěte víc >>>
Co se stane, až odezní pandemie?
Nakupování se už nikdy nevrátí do podoby přede dvěma roky. Firmy budou ještě více investovat do této oblasti, velcí hráči naberou hodně peněz a začnou měnit trh ještě větší silou. Investovat do inovací, logistiky, ale i do akvizic. Zůstat v zisku, a přitom si zajistit, aby jim neujel vlak, bude pro menší a střední e-shopy čím dál těžší.
Jak pandemie změnila českou e-commerce:
V Česku je nyní na 50 tisíc e-shopů. Odhadnete, kterých oborů se konsolidace dotkne?
Případná konsolidace se bude týkat jen zlomku trhu. Půjde o firmy, které se dostaly do velikosti, kdy by další růst byl velice drahý, a zároveň působí ve velice konkurenčním segmentu.
Kdo bude nakupovat nejvíce? Máte favorita?
To si netroufám odhadnout, ale v západní Evropě pozoruji trend, kdy vznikají investiční fondy čistě na akvizice e-shopů. Ty se úzce zaměřují například jen na úspěšné prodejce a brandy na Amazonu. I z toho je zřejmé, jak mohou konsolidaci ulehčit internetová tržiště.
Vrátíme se do obchodů? Objednejte si náš nový magazín Sámoška v telefonu a zjistěte, jaká bude budoucnost e-commerce
Radíte klientům, kteří chtějí na tyto marketplace vstoupit. Jaké jsou praktické překážky při spolupráci menšího e-shopu se silnými hráči typu Alza či Mall?
Firmy podceňují automatizaci. Na všech internetových tržištích lze začít prodávat bez jakékoli investice do IT, ale čím více objednávek e-shop zpracovává, tím je pro něj později obtížnější upravit procesy. Vím o několika obchodech, které pozastavily prodeje na marketplace, dokud si neupraví vnitřní systémy. A to je škoda. E-shopy tak platí daň za roztříštěnost technologií a nedávnou módu mít vlastní e-shop na míru.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!