Firmy mají na chodbách umělecká díla, ale zaměstnanci se dusí, říká Jan Musil z LIKO-S

Kanceláře LIKO-S

Kanceláře LIKO-S Zdroj: LIKO-S

Kanceláře LIKO-S
Kanceláře LIKO-S
Kanceláře LIKO-S
Kanceláře LIKO-S
Kanceláře LIKO-S
17
Fotogalerie

České kanceláře by měly být flexibilnější a zaměřené více na zaměstnance. Zdravé kanceláře vhodné pro současnou dobu prosazuje nejen v soutěži CBRE Zasedačka roku šéf divize interiors LIKO-S Jan Musil.

Vaše firma není klasickou stavební ani technologickou firmou. Čím se zabýváte?

LIKO-S je rodinná firma. Od začátku byla zaměřena na strojírenství a stavebnictví. V těchto oborech hledáme speciality, ve kterých jsme schopni vymyslet něco nového. Na začátku devadesátých let jsme začali dovážet akustické podhledy do kanceláří, na ty jsme navázali kancelářskými příčkami. Dnes vyrábíme vlastní produkty a stali jsme se v tomto poli lídrem. Fungujeme i mimo Evropu, třeba v Indii.

Vyrábíme skleněné příčky a dodáváme do nich technologie. V nabídce máme interaktivní stěny jako ve filmu Minority report. Stisknutím tlačítka z nich vytvoříte tablet, který lze ovládat dotykově. Umíme i sklo rozvibrovat, aby fungovalo jako membrána reproduktoru a vydávalo zvuk.

Prosazujete zdravé kanceláře. Jak taková kancelář má vypadat?

Stavíme i průmyslové a administrativní haly a v poslední době hlavně zelené budovy. Postavili jsme vývojové centrum nazvané LIKO-Noe, které v soutěži CBRE Zasedačka roku vyhrálo kategorii Zdravá kancelář.

To je koncept staveb, které chceme propagovat. Klasické haly a stavby mají negativní vliv na životní prostředí – zmizí zeleň, voda a zároveň haly a moderní skleněné budovy fungují jako obrovské radiátory, které zvyšují teplotu vzduchu v okolí.

Naše budovy nejen že redukují negativní vliv, ale na své okolí mají pozitivní vliv. Je zde více zeleně, protože kolem celé budovy je biotop, střecha i stěny jsou zelené. V té zeleni dokonce pěstujeme okurky nebo jahody. Pracujeme i s vodou, veškerou odpadní vodu čistíme kořenovou čističkou. Kolem naší budovy je až o tři stupně nižší teplota než u klasické haly.

Oceňují to i zaměstnanci?

Lidé pracují v lepším a zdravějším prostředí. Mnohé rešerše potvrzují, že velká část psychických nemocí pochází ze života ve městě a nedostatku zeleně.

Důležitou otázkou je i cena. Taková budova je jistě dražší.

Dražší samozřejmě je. Dobrá izolace a práce s teplem a energií ušetří náklady na provoz. V naší budově nemáme ani klimatizaci. 

Při své práci jste viděl mnoho kanceláří. Lze charakterizovat nějaký trend?

V kancelářích je několik trendů. Dlouho vídáme open-space, v dnešní době to asi jinak nejde, spolupráce je důležitá. Ovšem i takový prostor se dá realizovat příjemně a efektivně.

Často se setkávám s tím, že firmy investují obrovské peníze do reprezentativních částí kanceláře – recepce, zasedačky, kantýny. V chodbách jsou umělecká díla a ping-pongové stoly, ale na místech, kde lidé reálně pracují, už to je ale špatně. Je tam špatná akustika, velká hlučnost, neregulovatelná klimatizace.

Jaké chyby firmy dělají?

I v renomovaných firmách s rok starými kancelářemi jsou zaměstnanci nespokojení. Je jim zima nebo teplo, nedokážou se soustředit a musí pracovat se sluchátky. V nových skleněných budovách nejdou otevřít okna a lidé se často v podstatě dusí.  Navštívil jsem i jednu z nejexkluzivnějších budov v Praze, kde nefungovala vzduchotechnika, takže v nich byl cítit zápach z garáží a z kantýny.

Je třeba pracovat s akustikou. V tomto místě (rozhovor probíhá v kavárně pozn. red.) je hrozná akustika – tvrdé zdi a tvrdý strop, takže se tu zvuk odráží. V podstatě je to rizikové pracoviště, v takovém prostředí by lidé podle zákoníku práce měli nosit špunty do uší. A v kancelářích to bývá podobné, přitom několik absorbérů by tyto problémy vyřešilo.

Vaše kancelář je v rekonstrukci. Půjdete příkladem?

Naše kancelář slouží jako takový show room, ale samozřejmě ji tvoříme tak, aby se tam naši lidé cítili dobře. V Praze ovšem máme malou kancelář, hlavní centrálu máme ve Slavkově u Brna.

Není to handicap, mít centrálu mimo hlavní město?

Velká část našeho byznysu se odehrává v Praze, takže je pro nás podmínkou mít zde kancelář.

Problém ale je spíš to, že hlavní činnost firmy se odehrává v centrále. Máme ale pobočky i v Praze, Bratislavě a Budapešti. Otázkou je, jak propojit pobočky s centrálou, aby nebyly jak na ztracené vartě. Chystáme naši centrálu a pobočky propojit live streamem. Ne abychom zaměstnance kontrolovali, ale aby pociťovali, že jsou součástí jedné firmy a mohli se třeba ráno pozdravit se svými kolegy na druhé straně republiky.

Jak bude vypadat kancelář za deset let?

Doufám, že lépe než dnes. Hodně se začalo mluvit o home-office, ale v posledním roce se od něj zase trochu ustupuje. Fyzický kontakt nejde nahradit, lidé nejvíce vymyslí, když navzájem spolupracují, Myslím, že kanceláře budou mnohem více zaměřeny na potřeby lidí. Budou určitě flexibilnější, aby lépe reagovaly na změny.

Často se mluví i o sdílení prostoru.

To určitě taky přijde. Sdílené prostory budou muset být propracované a velice flexibilní k požadavkům firem, což dnes zcela nejsou.